
Regel één van de Bugatti Divo: probeer hem niet te rationaliseren – je hoofd zal ontploffen. Met een prijs van 5 miljoen euro, is hij twee keer zo duur als een Chiron. Dus behalve als de cardanas van goud is, gedoopt is in eenhoornpoep en daarna door de diamanten is gerold, is de prijs niet zomaar te rechtvaardigen.
Het draait dan ook om exclusiviteit. Onderhuids schuilt dezelfde 1.500 pk W16 als de Chiron, maar alles eromheen is lichter, stijver en gekker. De Bugatti Divo verschuift zijn focus van topsnelheid naar bochtensnelheid.
Waar komt de naam Bugatti Divo vandaan?
Van de coureur Albert Divo, die tweemaal de Targa Florio won. Hij was een Fransman met Italiaans bloed, net als Ettore Bugatti. En het is niet slechts een leuk naampje. Bugatti testte de Divo uitvoerig op het testcircuit Nardó. Daar is de Divo 8 seconden sneller dan de Chiron.
Wat is er anders?
De 456 kilo downforce die de Divo genereert, is 90 kilo meer dan de Chiron. Zijn vleugel van 1,8 meter breed is 23 procent breder dan de Chiron. De diffuser is een stuk breder en dieper. Over de hele koets strooide Bugatti met luchthappers en andere koelers of downforce-elementen. Bovenop zit een enorme NACA-luchtinlaat.
De Divo weegt 35 kilo minder. De 8,0-liter W16 met vier turbo’s is identiek aan zijn broer. 0-naar-100 doet de Bugatti Divo nog altijd in 2,4 seconden. De topsnelheid is geen 420 km/u, maar 380 km/u. Dat komt door de extra downforce en bijkomende weerstand.
Gaat Bugatti een Nürburgring-poging doen? Voor nu nog even niet, zegt Bugatti. Toch zijn we allemaal erg benieuwd wat de Divo zou doen rond de Groene Hel. Bugatti bouwt slechts 40 exemplaren bovenop de 500 Chirons die al gebouwd worden. En, uiteraard, was de Bugatti Divo direct uitverkocht.
Wat is de volgende stap
Wat zal de volgende stap zijn voor de Chiron? Bugatti zegt dat de motor bijna het limiet van zijn kunnen zit in het compact omhulsel dat de Chiron heet. Hybride gaat lastig passen. Werkt Bugatti aan iets geks?
‘We werken aan veel dingen, maar hebben we de middelen voor meer? Ik zeg vandaag nee omdat ik niet de mensen en het geld heb. Mensen zeggen al dat ik rustig aan moet doen. Maar ik denk niet dat dat de manier is. Als je tevreden bent, doe je iets fout.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Terugroepactie voor Bugatti Chiron en Divo

Hoe verscheep je een hypercar van 5 miljoen?

Bugatti Divo kopen? Dit is je kans

De Bugatti Divo-crash is niet wat het lijkt

Geen nieuwe Bugatti W16 meer

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

De Bugatti Tourbillon heeft een atmosferische V16-motor, drie elektromotoren en 1.800 pk

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

ik wil kopen