Cadillac Escala concept gaat voor groot

Het Amerikaanse merk gaat voorzichtig terug naar zijn roots met een moderne slee

Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept
Cadillac Escala concept

Zo af en toe vindt Cadillac het leuk om op Pebble Beach in Californië het doek van een schitterende conceptcar te trekken. In 2011 was het de Ciel, in 2013 de Elmiraj. Vannacht was de beurt aan deze langgerekte Cadillac Escala concept. Hij is bedoeld om vooruit te blikken op een nieuw vlaggenschip dat nog boven de onlangs geïntroduceerde CT6 geplaatst zal worden.

De auto laat de evolutie van Cadillacs designtaal zien, aldus directeur Johan de Nysschen. Normaal doe je zoiets met een extreem en uitzinnig fantasiegeval, maar de Escala is zowaar ingetogen. Zo goed als productieklaar, zou je kunnen zeggen. Hij staat op hetzelfde achterwielaangedreven platform als de CT6, maar is 15 centimeter langer en heeft een grote hatchback-achterklep à la Audi A7. Z’n sierlijke carrosserie rolt op 22 inch velgen met gelaagde spaken.

In zo’n Cadillac Escala concept ligt toch wel een enorme V8, hè?

Klopt! Hij wordt aangedreven door een nieuwe 4,2-liter biturbo V8, waarover Cadillac verder verdacht weinig info geeft. Behalve dat hij beschikt over cilinderuitschakeling. En dat het in feite een prototype is, bestemd voor toekomstige Cadillac-modellen. Aangezien de huidige biturbo V6 in sommige gevallen al 470 pk genereert, gaan we voor deze V8 uit van een cijfer dat in ieder geval de 500 pk ruim voorbij zal gaan.

Binnenin de Cadillac Escala concept vinden we wat het merk een ‘dual personality’-interieur noemt. Achterin creëerden de designers een relaxzone, terwijl je voorin wordt betrokken bij de modernste technologie via allerlei oled-schermen. Je kunt tegen de Escala praten of gebaren, of je gewoon even koest houden en genieten van het weelderige, handgemaakte interieur.

Zoals gezegd mogen we binnen afzienbare tijd een nieuwe enorme slee van het Amerikaanse merk verwachten. Wat ons betreft is de Cadillac Escala concept alvast een aardige stap in de goede richting.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken