Chris Harris: De impulsaankoop Chevrolet Camaro Z28

Impulsaankopen eindigen niet altijd in tranen. Niet in het geval van donderende V8-circuitracers – aldus onze eigen Chris

Chevrolet Camaro Z28 zwart van Chris Harris zij
Chevrolet Camaro Z28 zwart van Chris Harris recht voor
Chevrolet Camaro Z28 Chris Harris
Chevrolet Camaro Z28 zwart van Chris Harris zij
Chevrolet Camaro Z28 zwart van Chris Harris recht voor
Chevrolet Camaro Z28 Chris Harris

Ik maak niet vaak mee dat ik in een auto rijd waarvan ik vrijwel meteen denk: ‘Die moet ik hebben.’ Maar meer dan welke auto ook waarop ik ooit viel, had de Camaro Z28 van 2014 me in zijn greep als het jochie in de videoclip van Stacy’s Mom.

Ik had destijds niet goed opgelet toen Chevrolet aankondigde dat het een heuse circuitauto had gemaakt van de Camaro SS. Dat was immers een log oud platform dat gedeeld werd met de Holden Monaro en leek, op papier althans, niet echt iets waarop je iets zou kunnen bouwen dat wel raad zou weten met het circuit.

Waarschijnlijk was ik ook wat blasé geworden door vorige ervaringen – talloos veel keren kwam een Amerikaanse automaker met een Track Pack, dan zetten we die auto in een test naast een mooie BMW M3 en een Porsche GT3, en vervolgens vlogen de remmen van de Amerikaan in brand (waarna we een verhaal schreven over ‘waar voor je geld’ en ‘uitstraling’).

It’s your lucky day

Amerikaanse auto’s waren vermakelijk, maar niets voor op het circuit. Het was waarschijnlijk daarom dat het persbericht over de Camaro Z28 enigszins aan me voorbijging. Daar kreeg ik snel spijt van. Ik zag een foto op social media en realiseerde me meteen dat ik iets had gemist.

Daarna zag ik een video van een of andere gek die ermee reed op de Nürburgring, en ineens hing ik aan de telefoon met GM’s Europese hoofdkwartier, smekend of ik er niet een kon rijden. ‘Je hebt geluk’, zeiden ze. ‘We hebben er toevallig eentje staan op dat malle eiland van je.’

Ik kreeg twee dagen met de Z28. Op de eerste dag regende het, en maakten we een video van de auto op een drijfnatte baan tegen de zwaarst denkbare concurrent: een Porsche 997 GT3 RS. Ik verwachtte wel dat de Camaro beter zou zijn dan alles wat ik tot dan toe uit de VS had gereden, maar de Camaro was werkelijk ontzettend goed op het circuit.

Het geniale zat ’m in de woeste en visueel amusante wijze waarop ze de neiging tot onderstuur hadden teruggeschroefd – simpelweg door de brede achterbanden ook aan de vooras te monteren en flink te rommelen met wat er nog aan ruimte en afstelling over was om het ding enigszins rijdbaar te houden.

‘Die ouwe tank was bijna even snel als de Porsche en, voor deze Brit, twee keer zo speciaal’

En of dat werkte – vier 305-millimeter Pirelli Trofeo R-banden gaven ’m enorm veel grip, ook op nat wegdek, maar de rest van de auto was al even subliem. Een klik-klakkende zesbak die lekker fris schakelde, Recaro’s die je omhelsden, enorme koolstof-keramische remmen, en als kers op de taart die geweldige LS7-motor.

Titanium drijfstangen, een rode lijn bij 7.000 tpm en niks geen supercharged nonsens: je kreeg 500 pk en een dikke bak koppel waar en wanneer je dat maar wilde. Het was – en is – een van de beste motoren die ooit is gemaakt. De baan werd die dag nooit helemaal droog, maar die ouwe tank was bijna even snel als de Porsche en, voor deze Brit, twee keer zo speciaal, omdat hij van ver over de oceaan kwam en zo anders en zo exotisch aanvoelde.

De volgende dag reed ik ’m naar een klein vliegveld bij de stad Reading, waar Andy Green, de snelste man op wielen ter wereld, me de stuipen op het lijf joeg in een stuntvliegtuig. Op weg naar huis, terwijl de Z28 de diepe voren in de weg volgde en het dikke blok benzine gorgelde, dacht ik toen: ‘Die moet ik hebben.’

Impulsaankoop

Twee jaar later zag ik er een te koop staan. Ik denk dat er maar een handvol van zijn in het VK, want officieel werd hij hier nooit geïmporteerd. Ik kocht ’m en heb nu zo’n 12.000 kilometer gereden in mijn Ameri­kaanse auto. Hij is half Mopar, half Nürburgring-special, en ik word vrolijk van ’m.

Tegen de tijd dat je dit leest, heeft hij misschien al wel een nieuw baasje [iemand kocht hem voor 62.000 euro, red.] – ik houd auto’s nooit meer dan een paar jaar omdat er gewoonweg te veel zijn waarvan ik het eigenaarschap nog wil ervaren. Maar waar een impulsaankoop vaak leidt tot diepe teleurstelling en bittere tranen, was – en is – de Z28 één groot plezier.

Chevrolet Camaro Z28 vs Porsche 977 GT3 RS

Foto’s Chevrolet Camaro Z28 van Chris Harris: Collecting Cars

Reacties
  1. Olaf zegt op 26 oktober 2019 om 20:02:

    Een Chevrolet is NOOIT een Mopar, ook niet een klein beetje. Hooguit als je er een HEMI in legt…

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws