Chris Harris: SUV's staan voor alles wat mis is

‘SUV’s zijn een metafoor voor de onzekerheden waarmee de menselijke soort kampt, anno 2018’, vindt Chris Harris

mansory bentley bentayga
mansory bentley bentayga

Hoe ouder ik word, hoe minder ik van de wereld begrijp. Hoe ouder ik word, hoe meer ik de Sports Utility Vehicles verwijt dat ze als segment staan voor alles wat mis is met de autowereld anno 2018. De SUV is de minst rationele, minst verstandige, minst logische en minst behulpzame oplossing voor persoonlijk transport die je maar zou kunnen verzinnen.

Het zou vele technici en vele designers vele jaren hebben gekost – sorry, dat hééft vele technici en designers vele jaren gekost – om iets zo beroerds te bedenken om je in te kunnen verplaatsen. Maar het is gelukt. Toen hoefden ze alleen nog maar de marketingmensjes ervan te overtuigen dat die een hele generatie mensen zouden indoctrineren met het idee dat zoiets verschrikkelijks een handig hebbeding was – en dat is voor zoete koek geslikt, zodat het hele proces nu reeds voetstoots is geaccepteerd en niemand er nog bij nadenkt.

Zwaarder en groter dan nodig

Waar we zodoende mee zijn opgezadeld, is een koperspubliek dat de voorkeur geeft aan auto’s die zwaarder en groter zijn dan ze zouden hoeven zijn – en dat tegen een achtergrond die steeds milieubewuster wordt en daarom de voorkeur geeft aan steeds kleinere en lichtere auto’s. Dat is toch wel heel ironisch. Ik moet mezelf in de arm knijpen om te kunnen geloven dat dit echt gebeurt.

Soms denk ik dat het allemaal een grote practical joke is, bedacht door ’s werelds beste komieken, maar dat kan het niet zijn, want dit scenario kan geen mens verzinnen. In de VS verkoopt Ford alleen nog SUV’s – en de Mustang. De mogelijkheid om een kleine, slimme en zuinige Fiesta te kopen, bestaat in het thuisland van de firma simpelweg niet. Dat zou eventueel de voorbode kunnen zijn van een enorme explosie in de verkopen van elektrische voertuigen, maar daar ziet het eerlijk gezegd op dit moment ook nog niet naar uit.

34 procent is SUV

De kale feiten zijn lastig te accepteren voor wie van conventionele auto’s houdt – SUV’s zijn nu verantwoordelijk voor 34 procent van de wereldwijde autoverkopen, en dat cijfer zal nog verder stijgen. Zou je een andere tak van industrie kunnen noemen die gedomineerd wordt door zulk onlogisch gedrag?

Stel dat je de witgoedwinkel binnenstapt om een wasmachine te kopen, en de verkopende persoon zou je vertellen dat het nieuwe model minder goed is in het wassen van kleding, meer elektriciteit gebruikt, niet past in de ruimte waar je vorige wasmachine stond, maar wel heel veel chroom aan de voorkant heeft zodat de buren denken dat je de loterij hebt gewonnen? Je zou de verkopende persoon adviseren een borrel te nemen en een andere baan te zoeken.

De nieuwe BMW X3 en de X7

Maar dat is exact de val waar je in loopt als je je oude 3-serie station inruilt voor een X3. Hell, heb je de nieuwe X3 gezien? Misschien moet ik maar helemaal niet over BMW beginnen. Dat X7-ding? Volgens mij de resultante van een weddenschap tussen twee designers: wedden dat ik twee nieren van anderhalve meter breed op een vrachtwagen kan plakken en dat als idee goedgekeurd krijg door de raad van bestuur?

Maar dit is wel het soort machines dat mensen momenteel wil hebben. Ze zijn een metafoor voor de onzekerheden waarmee de menselijke soort kampt anno 2018 – iedereen wil te koop lopen met zijn rijkdom en superioriteit, en een van de beste manieren om dat te doen, is door hoog achter een belachelijke chromen snor te gaan zitten en over het landschap heen te kijken. Het zou grappig zijn – als het niet zo pathetisch was.

Het einde is niet in zicht

Waar moet dit eindigen? Ik zou het niet weten – misschien staat er ooit een verstandige politicus op en verbiedt die dingen, maar het echte antwoord ligt waarschijnlijk bij de kinderen van vandaag de dag. Generaties hebben de neiging zich af te zetten tegen de beslissingen die hun voorouders namen, dus hopelijk zal het de SUV’s net zo vergaan als Facebook: ze zullen worden beschouwd als een gênante actie van hun ouders, en zullen die enorme personenvrachtwagens als een complete absurditeit beschouwen, en er om lachen.

Zover is het nog niet. Eerst wacht ons nog veel meer SUV-nonsens, ongetwijfeld ondersteund door beroemdheden die ons in reclames vertellen dat ons leven echt een stuk beter wordt et een SUV. Op dit moment kan ik maar twee werkbare oplossingen verzinnen: de eerste is om – voordat je een vrachtwagen koopt – een proefrit te maken in een normale auto. Rij met de nieuwe Ford Focus, of een BMW 3-serie – en adviseer je vrienden om hetzelfde te doen. Mocht dat om de een of andere reden niet lukken, verhuis dan naar het land dat het minst last heeft van de SUV-epidemie – Japan. Het eten is er trouwens ook fantastisch.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws