
Je moet het ze nageven bij Citroën, ze hebben dat saaie imago goed weten af te schudden. We moesten de hersenen even laten knarsen om na te denken wat nou de laatste saaie auto van het Franse merk was. Dat moet waarschijnlijk wel de C4 Picasso zijn, en zelfs die was best spannend te noemen voor zijn klasse. Misschien de Citroën C4 Aircross dan, die eigenlijk een Mitsubishi Outlander was. De allernieuwste Citroën C4 houdt het nieuwe spannende imago in ieder geval goed hoog.
De vreemde Citroën C4 Cactus gaat verdwijnen, en deze coupé-achtige crossover komt in zijn plek. Het Franse merk wil marktaandeel wegsnoepen van de Ford Focus en de Golf. Dat doen ze door deze auto’s te overstijgen, letterlijk. De nieuwe hatchback staat hoog op zijn poten, krijgt kunststoffen beschermdelen (maar géén airbumps!) en insectachtige koplampen. De Citroën C4 is het tegengif voor het slaapmiddel dat ze in Duitsland auto-ontwerp noemen.
Fijnproevers van Citroën herkennen de daklijn niet als een coupé-SUV, maar als een moderne interpretatie van de oude C6, of misschien zelfs de CX en GS. Hoewel hij op het platform van de Peugeot 208 staat, is hij een flinke slag groter. Technische details zijn niet bekend over de verbrandingsmotoren, maar verwacht een dieselmotortje en de 1,2-liter benzinemotoren met 75, 100 en 130 pk. Het grote nieuws is de Citroën e-C4, volgens het merk de vijfde EV, waarbij ze de Ami meetellen.
Specificaties Citroën e-C4
Ook hier zwijgt Citroën nog even over de specificaties, maar het zou logisch zijn als ze de 50-kWh batterij uit de e-208 gebruiken. De actieradius zou dan iets onder de 350 kilometer van de kleinere (en dus zuinigere) 208 liggen. Verder belooft Citroën onderstelcomfort van ongekend niveau en ‘interieur met wooncomfort’. Prijzen en verdere specificaties zullen snel volgen.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Kan niet wachten om huidige c4 Aircross om te ruilen voor het nieuwe model
Kijk zo moet een Citroen eruit zien polariserend en onderscheidend met een lekkere hoeveelheid joie de vivre. De C4 ziet er imho geweldig uit en is technisch ook weer heerlijk avant-garde en tegenstrooms. Wordt een mooie opvolger van mijn C5 Aircross over een jaar of 2.
Inderdaad doet de auto aan de lijnen van de DS/ID, CX, GS en XM denken. De koplampen zijn nog iets van de cactus, maar de achterlichten die aan de Toyota doen denken hebben wel de chevron er in zitten.