
Je moet het ze nageven bij Citroën, ze hebben dat saaie imago goed weten af te schudden. We moesten de hersenen even laten knarsen om na te denken wat nou de laatste saaie auto van het Franse merk was. Dat moet waarschijnlijk wel de C4 Picasso zijn, en zelfs die was best spannend te noemen voor zijn klasse. Misschien de Citroën C4 Aircross dan, die eigenlijk een Mitsubishi Outlander was. De allernieuwste Citroën C4 houdt het nieuwe spannende imago in ieder geval goed hoog.
De vreemde Citroën C4 Cactus gaat verdwijnen, en deze coupé-achtige crossover komt in zijn plek. Het Franse merk wil marktaandeel wegsnoepen van de Ford Focus en de Golf. Dat doen ze door deze auto’s te overstijgen, letterlijk. De nieuwe hatchback staat hoog op zijn poten, krijgt kunststoffen beschermdelen (maar géén airbumps!) en insectachtige koplampen. De Citroën C4 is het tegengif voor het slaapmiddel dat ze in Duitsland auto-ontwerp noemen.
Fijnproevers van Citroën herkennen de daklijn niet als een coupé-SUV, maar als een moderne interpretatie van de oude C6, of misschien zelfs de CX en GS. Hoewel hij op het platform van de Peugeot 208 staat, is hij een flinke slag groter. Technische details zijn niet bekend over de verbrandingsmotoren, maar verwacht een dieselmotortje en de 1,2-liter benzinemotoren met 75, 100 en 130 pk. Het grote nieuws is de Citroën e-C4, volgens het merk de vijfde EV, waarbij ze de Ami meetellen.
Specificaties Citroën e-C4
Ook hier zwijgt Citroën nog even over de specificaties, maar het zou logisch zijn als ze de 50-kWh batterij uit de e-208 gebruiken. De actieradius zou dan iets onder de 350 kilometer van de kleinere (en dus zuinigere) 208 liggen. Verder belooft Citroën onderstelcomfort van ongekend niveau en ‘interieur met wooncomfort’. Prijzen en verdere specificaties zullen snel volgen.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Kan niet wachten om huidige c4 Aircross om te ruilen voor het nieuwe model
Kijk zo moet een Citroen eruit zien polariserend en onderscheidend met een lekkere hoeveelheid joie de vivre. De C4 ziet er imho geweldig uit en is technisch ook weer heerlijk avant-garde en tegenstrooms. Wordt een mooie opvolger van mijn C5 Aircross over een jaar of 2.
Inderdaad doet de auto aan de lijnen van de DS/ID, CX, GS en XM denken. De koplampen zijn nog iets van de cactus, maar de achterlichten die aan de Toyota doen denken hebben wel de chevron er in zitten.