
Je moet het ze nageven bij Citroën, ze hebben dat saaie imago goed weten af te schudden. We moesten de hersenen even laten knarsen om na te denken wat nou de laatste saaie auto van het Franse merk was. Dat moet waarschijnlijk wel de C4 Picasso zijn, en zelfs die was best spannend te noemen voor zijn klasse. Misschien de Citroën C4 Aircross dan, die eigenlijk een Mitsubishi Outlander was. De allernieuwste Citroën C4 houdt het nieuwe spannende imago in ieder geval goed hoog.
De vreemde Citroën C4 Cactus gaat verdwijnen, en deze coupé-achtige crossover komt in zijn plek. Het Franse merk wil marktaandeel wegsnoepen van de Ford Focus en de Golf. Dat doen ze door deze auto’s te overstijgen, letterlijk. De nieuwe hatchback staat hoog op zijn poten, krijgt kunststoffen beschermdelen (maar géén airbumps!) en insectachtige koplampen. De Citroën C4 is het tegengif voor het slaapmiddel dat ze in Duitsland auto-ontwerp noemen.
Fijnproevers van Citroën herkennen de daklijn niet als een coupé-SUV, maar als een moderne interpretatie van de oude C6, of misschien zelfs de CX en GS. Hoewel hij op het platform van de Peugeot 208 staat, is hij een flinke slag groter. Technische details zijn niet bekend over de verbrandingsmotoren, maar verwacht een dieselmotortje en de 1,2-liter benzinemotoren met 75, 100 en 130 pk. Het grote nieuws is de Citroën e-C4, volgens het merk de vijfde EV, waarbij ze de Ami meetellen.
Specificaties Citroën e-C4
Ook hier zwijgt Citroën nog even over de specificaties, maar het zou logisch zijn als ze de 50-kWh batterij uit de e-208 gebruiken. De actieradius zou dan iets onder de 350 kilometer van de kleinere (en dus zuinigere) 208 liggen. Verder belooft Citroën onderstelcomfort van ongekend niveau en ‘interieur met wooncomfort’. Prijzen en verdere specificaties zullen snel volgen.
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Kan niet wachten om huidige c4 Aircross om te ruilen voor het nieuwe model
Kijk zo moet een Citroen eruit zien polariserend en onderscheidend met een lekkere hoeveelheid joie de vivre. De C4 ziet er imho geweldig uit en is technisch ook weer heerlijk avant-garde en tegenstrooms. Wordt een mooie opvolger van mijn C5 Aircross over een jaar of 2.
Inderdaad doet de auto aan de lijnen van de DS/ID, CX, GS en XM denken. De koplampen zijn nog iets van de cactus, maar de achterlichten die aan de Toyota doen denken hebben wel de chevron er in zitten.