
De wereld raakt binnenkort een keer uitgekeken op SUV’s, denkt Citroën. Daarom is hun vlaggenschip niet de C5 Aircross meer (al blijven ze die nog wel leveren), maar de C5 X, wat een ratjetoe van alle carrosserievormen is. Ook de C4 krijgt een extra carrosserievormpje erbij met de naam Citroën C4 X. Qua buitenmaten komt de nieuweling tussen de C4 en de C5 X in. Hij komt ook gelijk als volledig elektrische ë-C4 X. Net als de recentelijk onthulde 408 heeft ie een soort fastback-achtige vorm.
De Citroën C4 X deelt een hoop onderdelen met de recentelijk onthulde Peugeot 408, maar voegt daar de onmiskenbare uitstraling van Citroën aan toe. De wielbasis van 2.670 millimeter is net zo groot als die van de C4, maar wel 117 millimeter korter dan die van de Peugeot 408. Ook is hij met 4.600 millimeter vanbuiten 90 millimeter korter dan de Peugeot 408. Ondanks de gelijkenissen is hij dus een aardig stukje compacter.
Specificaties Citroën C4 X
De Citroën C4 X komt ook als volledig elektrische ë-C4 X met een actieradius van 360 kilometer dankzij een 50-kWh batterij. Het vermogen is 136 pk en het koppel bedraagt 260 Nm. Vooralsnog zijn er geen plug-in hybride aandrijflijnen leverbaar voor deze C4 X. Het benzineaanbod bestaat uit één motor met 100 of 130 pk. Voor de dieselaars is er een uitvoering met 130 pk. Het zijn allemaal automaten.
De andere manier om je uit de Duitse sedan te lokken
Citroën gaat niet alleen voor de frontale aanval op de Duitse sedans. Vorig jaar kwamen ze zoals gezegd met de C5 X, volgens het merk een kruising tussen een sedan, een stationwagen en een SUV. Een heel apart ding, precies zoals we Citroën kennen. Deze ratjetoe van carrosserievormen moet er samen met deze nieuwe Citroën voor gaan zorgen dat je straks geen sedans van Audi en BMW meer ziet op de hoeken van de straten. Gaat dat ze lukken?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Rijd verassend lekker en de kont ziet er goed uit.
Wielbasis tekort ? Wel nee, die van een Mercedes 300 SL.
Een iets sjiekere versie van de hatchback uitvoering.
Het model is wat rustiger om te zien vanaf de achterzijde.
Voor die gene die geen koelkasten maar koffers wil vervoeren.
Heerlijk relaxed .
Oh ja……. inmiddels is het bereik zo’n 400 km’s.
Deze sedan zal vooral goed verkopen in China en het Midden Oosten. De gewone ëC4 maakt hier meer kans. Te weinig bereik? Hoe vaak rij jij meer dan 300 km op een dag. En binnen 20 minuten kun je weer 270 km verder.
WAt een gedrocht! Elektrisch te weinig bereik. Gaat niets worden.