
De wereld raakt binnenkort een keer uitgekeken op SUV’s, denkt Citroën. Daarom is hun vlaggenschip niet de C5 Aircross meer (al blijven ze die nog wel leveren), maar de C5 X, wat een ratjetoe van alle carrosserievormen is. Ook de C4 krijgt een extra carrosserievormpje erbij met de naam Citroën C4 X. Qua buitenmaten komt de nieuweling tussen de C4 en de C5 X in. Hij komt ook gelijk als volledig elektrische ë-C4 X. Net als de recentelijk onthulde 408 heeft ie een soort fastback-achtige vorm.
De Citroën C4 X deelt een hoop onderdelen met de recentelijk onthulde Peugeot 408, maar voegt daar de onmiskenbare uitstraling van Citroën aan toe. De wielbasis van 2.670 millimeter is net zo groot als die van de C4, maar wel 117 millimeter korter dan die van de Peugeot 408. Ook is hij met 4.600 millimeter vanbuiten 90 millimeter korter dan de Peugeot 408. Ondanks de gelijkenissen is hij dus een aardig stukje compacter.
Specificaties Citroën C4 X
De Citroën C4 X komt ook als volledig elektrische ë-C4 X met een actieradius van 360 kilometer dankzij een 50-kWh batterij. Het vermogen is 136 pk en het koppel bedraagt 260 Nm. Vooralsnog zijn er geen plug-in hybride aandrijflijnen leverbaar voor deze C4 X. Het benzineaanbod bestaat uit één motor met 100 of 130 pk. Voor de dieselaars is er een uitvoering met 130 pk. Het zijn allemaal automaten.
De andere manier om je uit de Duitse sedan te lokken
Citroën gaat niet alleen voor de frontale aanval op de Duitse sedans. Vorig jaar kwamen ze zoals gezegd met de C5 X, volgens het merk een kruising tussen een sedan, een stationwagen en een SUV. Een heel apart ding, precies zoals we Citroën kennen. Deze ratjetoe van carrosserievormen moet er samen met deze nieuwe Citroën voor gaan zorgen dat je straks geen sedans van Audi en BMW meer ziet op de hoeken van de straten. Gaat dat ze lukken?
4 reacties op “De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Rijd verassend lekker en de kont ziet er goed uit.
Wielbasis tekort ? Wel nee, die van een Mercedes 300 SL.
Een iets sjiekere versie van de hatchback uitvoering.
Het model is wat rustiger om te zien vanaf de achterzijde.
Voor die gene die geen koelkasten maar koffers wil vervoeren.
Heerlijk relaxed .
Oh ja……. inmiddels is het bereik zo’n 400 km’s.
Deze sedan zal vooral goed verkopen in China en het Midden Oosten. De gewone ëC4 maakt hier meer kans. Te weinig bereik? Hoe vaak rij jij meer dan 300 km op een dag. En binnen 20 minuten kun je weer 270 km verder.
WAt een gedrocht! Elektrisch te weinig bereik. Gaat niets worden.