
De wereld raakt binnenkort een keer uitgekeken op SUV’s, denkt Citroën. Daarom is hun vlaggenschip niet de C5 Aircross meer (al blijven ze die nog wel leveren), maar de C5 X, wat een ratjetoe van alle carrosserievormen is. Ook de C4 krijgt een extra carrosserievormpje erbij met de naam Citroën C4 X. Qua buitenmaten komt de nieuweling tussen de C4 en de C5 X in. Hij komt ook gelijk als volledig elektrische ë-C4 X. Net als de recentelijk onthulde 408 heeft ie een soort fastback-achtige vorm.
De Citroën C4 X deelt een hoop onderdelen met de recentelijk onthulde Peugeot 408, maar voegt daar de onmiskenbare uitstraling van Citroën aan toe. De wielbasis van 2.670 millimeter is net zo groot als die van de C4, maar wel 117 millimeter korter dan die van de Peugeot 408. Ook is hij met 4.600 millimeter vanbuiten 90 millimeter korter dan de Peugeot 408. Ondanks de gelijkenissen is hij dus een aardig stukje compacter.
Specificaties Citroën C4 X
De Citroën C4 X komt ook als volledig elektrische ë-C4 X met een actieradius van 360 kilometer dankzij een 50-kWh batterij. Het vermogen is 136 pk en het koppel bedraagt 260 Nm. Vooralsnog zijn er geen plug-in hybride aandrijflijnen leverbaar voor deze C4 X. Het benzineaanbod bestaat uit één motor met 100 of 130 pk. Voor de dieselaars is er een uitvoering met 130 pk. Het zijn allemaal automaten.
De andere manier om je uit de Duitse sedan te lokken
Citroën gaat niet alleen voor de frontale aanval op de Duitse sedans. Vorig jaar kwamen ze zoals gezegd met de C5 X, volgens het merk een kruising tussen een sedan, een stationwagen en een SUV. Een heel apart ding, precies zoals we Citroën kennen. Deze ratjetoe van carrosserievormen moet er samen met deze nieuwe Citroën voor gaan zorgen dat je straks geen sedans van Audi en BMW meer ziet op de hoeken van de straten. Gaat dat ze lukken?
4 reacties op “De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408”
Laat een antwoord achter aan Rene Reactie annuleren
Meer van TopGear


Citroën ë-C4 review: Niet de beste EV, maar dat heeft zo z’n charme

Citroën ë-C4 Shine

Citroën C4 is nieuw

Citroën C4 Cactus krijgt geen vervolg

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Rijd verassend lekker en de kont ziet er goed uit.
Wielbasis tekort ? Wel nee, die van een Mercedes 300 SL.
Een iets sjiekere versie van de hatchback uitvoering.
Het model is wat rustiger om te zien vanaf de achterzijde.
Voor die gene die geen koelkasten maar koffers wil vervoeren.
Heerlijk relaxed .
Oh ja……. inmiddels is het bereik zo’n 400 km’s.
Deze sedan zal vooral goed verkopen in China en het Midden Oosten. De gewone ëC4 maakt hier meer kans. Te weinig bereik? Hoe vaak rij jij meer dan 300 km op een dag. En binnen 20 minuten kun je weer 270 km verder.
WAt een gedrocht! Elektrisch te weinig bereik. Gaat niets worden.