Een korte samenvatting van wat er de afgelopen tijd in MPV-land is gebeurd. Renault kondigde de nieuwe Espace aan. Teleurstellend genoeg veranderde de gezinsauto met drie rijen in een gewone SUV. Het leek de doodsteek van de ‘Multi-Purpose Vehicle’ totdat Volvo de EM90 aankondigde. Even later flirtte de ontwerpbaas van Alfa Romeo met het idee om een grote gezinsvervoerder terug te brengen en nu presenteert Nissan de Hyper Tourer. Mogen we al spreken van een comeback van de MPV?

Laten we beginnen met het nieuwste nieuws: de Nissan Hyper Tourer. Kennelijk heeft het naamgevingsdepartement van Nissan teveel naar oude liedjes van Scooter geluisterd. Alle conceptauto’s voor de autoshow van Japan beginnen met ‘Hyper’. Dit is dus de Tourer die gemaakt is voor ‘luxe reizen en businesstrips’. Of om met het gezin wekenlang een camping in Zuid-Frankrijk te bezoeken.

De Nissan Hyper Tourer is er voor iedereen

Volgens Nissan is de MPV ‘ontworpen voor mensen die de fijne dingen van het leven waarderen en graag in gezelschap van vrienden of zakenrelaties vertoeven.’ Verder is ie ook voor mensen die houden van goed weer en lekker eten, denken we. Een ander bijzonder element van het busje is de denkbeeldige rivier die je dankzij een led-paneel over de vloer ziet lopen.

Nissan Hyper Tourer

Ook is er een AI-systeem dat de biometrische signalen opvangt, zoals hersengolven, hartslag en ademhaling en daar de muziek en sfeerverlichting op aanpast. Laden kan trouwens naar van alles en nog wat: woningen, winkels, kantoren, je zegt het maar. Nadat je via de schuifdeuren binnenkomt, kun je de stoelen voorin helemaal ronddraaien zodat je kunt vergaderen terwijl de auto zelf rijdt. Natuurlijk komt ie er niet echt, maar de Hyper Tourer geeft wel aan dat Nissan nadenkt over een MPV.

Beelden van de Volvo EM90 gelekt

Tot vandaag zagen we de aanstaande MPV van Volvo alleen op een wazige afbeelding van boven. We moesten maar een plaatje bij elkaar shoppen om je een indicatie te geven van hoe de Volvo EM90 eruit kan zien. Nu zijn er foto’s van de echte EM90 gemaakt en gedeeld. Niet door de zus van een vriend van de buurman die bij Volvo werkt, maar door de Chinese overheid.

Het Chinese Ministerie van Industrie en Informatietechnologie (MIIT) plaatste foto’s van de EM90. We wisten al dat de MPV op de basis komt te staan van de Lynk & Co 009, het gezinsbusje van het Geely-broertje dat vorig jaar werd aangekondigd. De Volvo krijgt dezelfde spiegels en elektromotoren als de Lynk & Co.

Naar het schijnt is de EM90 5,2 meter lang, 2 meter breed en 1,86 meter hoog. Het gewicht is een forse 3.245 kilo. De twee elektromotoren zouden goed moeten zijn voor 544 pk en 686 Nm. Accelereren houdt op bij 180 km/u. De actieradius ligt tussen de 702 en 822 kilometer dankzij een 116- of 140-kWh batterij. Of deze informatie klopt, horen we op 12 november bij de officiële presentatie van de Volvo EM90.

Alfa Romeo wil meewerken aan de comeback van de MPV

De ontwerpbaas van Alfa Romeo heet Alejandro Mesonero-Romanos. Hij sprak met Autocar over een mogelijke terugkeer van de Alfa Romeo Romeo. Dit is geen schrijffout waarbij we per ongeluk het woord ‘Romeo’ twee keer geplakt hebben: het Alfa-busje heet echt zo. De Romeo kwam er met allerlei soorten toepassingen: van een ambulance tot pick-up en dus ook als gezinsbusje.

Over de Romeo zegt Mesonero-Romanos: ‘Het was schitterend. Trouwens, je zou niet verbaasd zijn als dit op een dag terugkeert.’ Nou, dat zouden we wel zijn. Eerlijk gezegd hadden we het hele MPV-segment al ten dode opgeschreven dankzij de populariteit van de SUV en crossover.

Begrijp ons niet verkeerd: we juichen een comeback van de MPV alleen maar toe. Met de ID. Buzz en Lexus LM hebben we al twee leuke gezinsvervoerders, maar er mogen er van ons nog meer bij. Wie weet, komt Renault hierdoor weer tot bezinning en bouwt een échte Espace. Daarna nog een VW Sharan, Seat/Cupra Alhambra en ga zo maar door…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear