
Cupra splitste zich af van het merk dat het grootbracht als performance-label, maar maakte vervolgens nog steeds alleen maar snelle Seat-versies met een puntig logo. Die krijgen nu gezelschap van iets écht nieuws: dit is de Cupra Formentor, het eerste model van het merk dat niet ook te krijgen is als Seat met een braaf dieseltje erin.
De Formentor (naar het schiereiland van Mallorca, maar tevens de coolste Transformer-achtige naam die ooit op een auto werd geplakt) doet misschien een belletje bij je rinkelen. Dat kan kloppen, want Cupra liet ‘m ons vorig jaar al als concept zien. Die auto zag er nagenoeg productieklaar uit – zodanig dat de foto’s hierboven min of meer hetzelfde zijn, maar dan met een nummerplaat erop. Geen verrassing dus.
Specificaties Cupra Formentor
Volgens Cupra combineert de Formentor ‘de voordelen van een performance-auto met de kwaliteiten van een SUV’. Hmm. De coupé-crossover-achtige is 4.450 millimeter lang, 1.839 millimeter breed en 1.511 millimeter hoog. Dat is langer en lager dan een Ateca, maar korter en hoger dan de stationversie van de nieuwe Leon.
Het vermogen komt van dezelfde 245 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn (1.4 TSI plus elektromotor, goed voor 50 kilometer elektrisch rijden) die we in de nieuwe Leon eHybrid vinden. Ook kun je kiezen voor de bekende 2,0-liter turbomotor met 310 pk en geen batterijen. Beide aandrijflijnen maken gebruik van de DSG-transmissie; de 2.0 krijgt bovendien vierwielaandrijving.
Bekend interieur
Het interieur ziet eruit alsof het veel deelt met dat van de nieuwe Leon. Zo zijn er een 12-inch touchscreen en kun je op het stuur van rij-modus wisselen. Het lijkt er dan ook op dat de achterliggende techniek van de twee auto’s geheel overeenkomt.
De Cupra Formentor staat later dit jaar bij de dealers. Nu nog even bedenken of je ‘m liever hebt dan zo’n smakelijke Leon Sportstourer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Cupra Formentor en Leon krijgen vrijwel dezelfde facelift

Cupra Formentor VZ e-Hybrid Copper Edition

Cupra Formentor VZ5: met vijfcilinder!

Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 4Drive

Cupra Formentor met vijfcilinder uit de Audi RS 3?

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Cupra Terramar: goedkoper en sportiever dan een Volkswagen

De nieuwe Cupra Tavascan VZ ziet er heftig uit, maar rijdt ie ook zo? (review)

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat
