
Acht jaar na de introductie van Dacia-nieuwe-stijl maakt het merk nog altijd auto’s die heel veel bieden voor heel weinig geld. Alleen zou het ontwerp inmiddels wel wat frisser mogen. Dat treft: Dacia introduceert in Parijs de vernieuwde Logan en Sandero. James, let je even op?
Dikker en imposanter zijn de eerste woorden die ons te binnen schieten bij het zien van de nieuwe Dacia-neuzen. ‘Statusverhogend’, noemt Dacia het zelf. Tja. Het ziet er in ieder geval een stuk moderner uit. Ook het interieur hebben de Franse Roemenen aangepakt: er kwamen chromen randjes (op de betere uitvoeringen) en nieuwerwetse bedieningselementen, de materialen werden hoogwaardiger, en men gaat nu nauwkeuriger te werk bij het in elkaar schroeven van het geheel. Zaken die in een doorsnee auto vanzelfsprekend zijn, maar voor Dacia is het schijnbaar een verrijking.
Dat de Sandero naar ons land komt, ligt voor de hand, maar van de Logan – een kleine sedan, waarvan Nederlanders traditioneel weinig moeten hebben – zullen we dat nog maar even af moeten wachten. Over de motoriseringen houdt Dacia de lippen nog stijf op elkaar, maar we verwachten dat in ieder geval de 1.2 TCe (die ook al in de Lodgy ligt) en de bekende 1.5 dCi acte de présence zullen maken. In Parijs, eind deze maand, weten we meer.
Meer van TopGear


Veiligheid Dacia: 2/5 sterren bij Euro NCAP

Dacia Sandero en Logan zijn helemaal nieuw

Lada Largus lijkt op een brugklasser

Dacia Logan MCV TCe 90
Dacia verbreedt horizon

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

De goedkoopste auto van Nederland is nog interessanter geworden door wijziging van belastingplan

Dacia Duster 1e rij-indruk: Nog steeds de ruige SUV voor een zacht prijsje?

Deze populaire EV wordt in Duitsland plotseling bijna de helft goedkoper

Baas Dacia: ‘Waarom zouden we rijstrookassistentie aanbieden als iedereen het toch uitzet?’

Waarom de (goedkope) Dacia Jogger een briljante auto is

Is de Dacia Jogger veilig? Volgens de Euro NCAP niet

Dacia Duster TCE 100 Bi-Fuel GPF

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Goedkoop tanken in Duitsland? Vergeet één dingetje dan niet voordat je de grens oversteekt
