Acht jaar na de introductie van Dacia-nieuwe-stijl maakt het merk nog altijd auto’s die heel veel bieden voor heel weinig geld. Alleen zou het ontwerp inmiddels wel wat frisser mogen. Dat treft: Dacia introduceert in Parijs de vernieuwde Logan en Sandero. James, let je even op?
Dikker en imposanter zijn de eerste woorden die ons te binnen schieten bij het zien van de nieuwe Dacia-neuzen. ‘Statusverhogend’, noemt Dacia het zelf. Tja. Het ziet er in ieder geval een stuk moderner uit. Ook het interieur hebben de Franse Roemenen aangepakt: er kwamen chromen randjes (op de betere uitvoeringen) en nieuwerwetse bedieningselementen, de materialen werden hoogwaardiger, en men gaat nu nauwkeuriger te werk bij het in elkaar schroeven van het geheel. Zaken die in een doorsnee auto vanzelfsprekend zijn, maar voor Dacia is het schijnbaar een verrijking.
Dat de Sandero naar ons land komt, ligt voor de hand, maar van de Logan – een kleine sedan, waarvan Nederlanders traditioneel weinig moeten hebben – zullen we dat nog maar even af moeten wachten. Over de motoriseringen houdt Dacia de lippen nog stijf op elkaar, maar we verwachten dat in ieder geval de 1.2 TCe (die ook al in de Lodgy ligt) en de bekende 1.5 dCi acte de présence zullen maken. In Parijs, eind deze maand, weten we meer.
Reacties