
Nardo Grey is als peper en zout: de Audi-kleur heeft het onverklaarbare vermogen om elke auto smakelijk te maken. Het laat ons zelfs afwijken van onze principes en een grijze Golf aanprijzen. Bovendien is dit exemplaar samengesteld door een getalenteerde optie-aanvinker. Deze Volkswagen Golf GTI Performance kost – schrik niet – 57.500 euro (mirror). Voor nog geen 2.000 euro meer, heb je ook een Volkswagen Clubsport S. Dat is dan wel een pre-facelift.
De Golf GTI Performance kost in de basis 40.391 euro. Voor het kleurtje en alle opties – zoals een panoramadak en zelfs een afneembare trekhaak – vroeg Volkswagen 17.109 euro. Een kleine Volkswagen Polo aan opties, dus. Dan rij je – in onze nederige mening – wel de dikste Golf GTI Performance van Nederland. Alleen jammer van de DSG-bak.
Maar wat krijg je dan?
Een GTI Performance. Dus 245 pk en een magisch sperdifferentieel. In 6,2 seconden zit je op de toegestane snelheid van de A2. De Performance is voorzien van meer gereedschap dat de intensieve gebruiker wil: grotere remschijven (430 millimeter vóór en 310 millimeter achter).
8 reacties op “De duurste Volkswagen Golf GTI Performance van Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?

Als autofreak weet je misschien meteen wat er bedoeld wordt. Zo ‘freak’ ben ik niet. ‘Alleen jammer van de DSG-bak’. Hoezo? Zit ie er wél of niet op? In commentaren komt die bak er altijd zo goed af. Ik weet dus niet hoe ik dit moet interpreteren.
De DSG-bak is een automaat. In principe weinig mis mee, maar in een hot hatch wil je toch wel zelf schakelen 🙂
Wat heb je eigenlijk aan zon Clubsport?
Veel te hard voor Nederlands gebruik.
Doe mij maar een Performance. Met andere wielen aub. Santiago bijv.