
Een tijdje terug kwam Lamborghini met het nieuws dat het laatste exemplaar van de geliefde Aventador van de productielijn is gerold. We hebben toen een traantje weggepinkt en geprobeerd verder te gaan met ons leven. Het blijkt nu dat de laatste Aventador een staartje krijgt. Hij is afgeleverd bij zijn Zwitserse eigenaar en blijkt een knipoog te zijn naar de 54 jaar oude Miura Roadster-showauto.
De cabrioversie van de Miura werd in 1968 gepresenteerd op de Autosalon van Brussel. Hij werd daar volgens Lamborghini goed ontvangen, maar blijkbaar niet goed genoeg om ook daadwerkelijk in productie te gaan. In plaats daarvan kreeg hij de naam ZN75 en reisde hij de wereld over als demo-auto. Het blijkt nu dat Lamborghini meer opheeft met die Miura Roadster dan we dachten.
Specificaties van de Lamborghini Aventador en Miura
De gelijkenissen tussen de laatste Lamborghini Aventador en zijn voorvader beginnen bij de kleur Azzurro Flake en zilveren velgen. Daarnaast zijn er schijnbaar dezelfde Grigio Liqueo- en Nero Aldebara-accenten aangebracht (eh, grijs en zwart dus). Binnenin gaan de overeenkomsten verder met dezelfde leren bekleding op de stoelen, het dashboard en de middenconsole.
Beide auto’s hebben een machtige V12-motor passend bij hun tijd. Die van de Miura doet zo’n 355 pk en 369 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u in de Lambo van ruim een halve eeuw oud duurt 6,6 seconden en zijn topsnelheid is 280 km/u. De Aventador produceert 780 pk en 720 Nm. 0 naar 100 km/u doet hij binnen 2,9 seconden en hij gaat door tot 355 km/u.
Meer van TopGear


Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Kyoto Concorso d’Eleganza: de mooiste Lambo’s

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
