
Een tijdje terug kwam Lamborghini met het nieuws dat het laatste exemplaar van de geliefde Aventador van de productielijn is gerold. We hebben toen een traantje weggepinkt en geprobeerd verder te gaan met ons leven. Het blijkt nu dat de laatste Aventador een staartje krijgt. Hij is afgeleverd bij zijn Zwitserse eigenaar en blijkt een knipoog te zijn naar de 54 jaar oude Miura Roadster-showauto.
De cabrioversie van de Miura werd in 1968 gepresenteerd op de Autosalon van Brussel. Hij werd daar volgens Lamborghini goed ontvangen, maar blijkbaar niet goed genoeg om ook daadwerkelijk in productie te gaan. In plaats daarvan kreeg hij de naam ZN75 en reisde hij de wereld over als demo-auto. Het blijkt nu dat Lamborghini meer opheeft met die Miura Roadster dan we dachten.
Specificaties van de Lamborghini Aventador en Miura
De gelijkenissen tussen de laatste Lamborghini Aventador en zijn voorvader beginnen bij de kleur Azzurro Flake en zilveren velgen. Daarnaast zijn er schijnbaar dezelfde Grigio Liqueo- en Nero Aldebara-accenten aangebracht (eh, grijs en zwart dus). Binnenin gaan de overeenkomsten verder met dezelfde leren bekleding op de stoelen, het dashboard en de middenconsole.
Beide auto’s hebben een machtige V12-motor passend bij hun tijd. Die van de Miura doet zo’n 355 pk en 369 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u in de Lambo van ruim een halve eeuw oud duurt 6,6 seconden en zijn topsnelheid is 280 km/u. De Aventador produceert 780 pk en 720 Nm. 0 naar 100 km/u doet hij binnen 2,9 seconden en hij gaat door tot 355 km/u.
Meer van TopGear


Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Kyoto Concorso d’Eleganza: de mooiste Lambo’s

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

Waarom een dealer 260 gloednieuwe auto’s (zonder mankementen) van BMW moet vernietigen

Er vliegen tegenwoordig drones boven de Autobahn – moet je daarvoor oppassen?

Als iedereen weet dat het morgen Zwarte Zaterdag is, waarom staat iedereen dan toch in de file?

Alles wat je moet weten over de GP van Hongarije in 120 seconden
