De Lamborghini Urus is helemaal officieel!

Doe even alsof je verrast en verbaasd bent. Anders is het zo sneu voor Lamborghini. Want dit is de nieuwe Lamborghini Urus! Applaus!

Welkom bij het slechtst bewaarde geheim van de automotive-wereld: de gevoelsmatig best oude maar eigenlijk nieuwe Lamborghini Urus. Al vijf jaar lang stuurt Lamborghini foto’s en berichten de wereld in over hun nieuwe SUV in haast-definitieve vorm. Al meer dan een jaar geleden wist iedereen hoe het ding eruit zag. Sterker nog: in Forza Horizon 3 kon je al racen met het prototype.

En een paar maanden geleden besloot Lamborghini de Urus in te pakken met camouflagestickers en de teasercampagne te beginnen. Maar je zag direct: heel anders dan het prototype is de nieuwe Lamborghini Urus niet. De lampen zijn iets gewijzigd en vooral de voorbumper is visueel een stuk drukker geworden.

Goed – zullen we beginnen met de specs? Wederom: doe even alsof je nog van niets weet. Anders is het zo sneu voor Lamborghini.

Specificaties Lamborghini Urus

De 4,0-liter V8 met twee turbo’s produceert 650 pk bij 6.000 tpm. Bij 6.800 tpm doet de toerenbegrenzer zijn werk. Het maximale koppel van 850 Nm heb je al bij 2.250 tpm. In 3,6 seconden zit de Lamborghini Urus op 100 km/u. Vanuit stilstand naar de 200 km/u doet ie 12,8 seconden. De topsnelheid is 305 km/u. De auto staat op hetzelfde onderstel als de Audi Q7, Bentley Bentayga en Porsche Cayenne.

Ook het magische 48-volt systeem voor de luchtvering en stabilisatoren zit op de Urus. Lamborghini monteerde daarnaast de grootste koolstof-keramische remschijven die ooit op een productieauto zijn gezien: 440 millimeter vóór en 370 millimeter achter.

Waar komt de naam vandaan?

Net als bij alle Lamborghini’s komt de naam uit de veehouderij. Van stieren, om specifiek te zijn. Urus (Oeros in het Nederlands) is een uitgestorven gedomesticeerde rundsoort. Een stuk minder sexy in het Nederlands, hè? Hoe dan ook, deze soort zit genetisch heel dicht tegen de vechtstier aan.

De zeshoekige wielkasten zijn een knipoog naar de LM002 en de Countach. Er passen 21- tot 23-inch wielen in. Achterop monteert Lamborghini 315 millimeter brede banden. Voor is het 285 millimeter (dat is net zo breed als een Nissan GT-R Nismo achterop heeft zitten).

Modderen

De Lamborghini Urus heeft uiteraard vierwielaandrijving. 60 procent van het vermogen gaat naar de achterwielen en de rest naar voren. Het slimme systeem meet waar het vermogen gewenst is en stuurt indien nodig 70 procent naar de voorwielen en tot 87 procent naar achteren. En uiteraard helpt de torque vectoring ook gretig mee. Voor scherpe bochten sturen de achterwielen tot maximaal drie graden mee.

Prijs Lamborghini Urus

In Europa kost de Urus 171.429 euro zónder belastingen. In Nederland komt daar dus nog een flinke smak bovenop. Maar dan rij je wel in een uitgestorven stuk rund. Oké, we doen er misschien wat lacherig over, maar hij rijdt wel érg goed. Dat lees je hier.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws