
Je bent zes jaar aan het schipperen, maar dan heb je ook wat. Het Nederlandse Lightyear stelde zichzelf tot doel om als eerste merk ter wereld een auto op zonne-energie in productie te nemen. Vandaag meldt het bedrijf dat dit ze gelukt is. Vanaf nu wordt de langverwachte Lightyear 0 (voorheen bekend als de One) officieel gebouwd.
De fabriek waar de zonne-auto’s uit rollen, staat echter niet in Nederland. Lightyear schakelde de hulp in van het Finse Vamlet Automotive. Zij moeten vanaf nu per week één auto klaarmaken voor een popelende klant. In de eerste vier maanden van 2023 wordt de productie ‘geleidelijk opgevoerd’. In totaal wil Lightyear 946 exemplaren van de 0 gaan bouwen.
Specificaties van de productie Lightyear One
Mede-oprichter van Lightyear Lex Hoefsloot is erg blij dat de auto na al die tijd nu echt in productie gaat. ‘De start van de productie van de Lightyear 0, de allereerste zonnewagen, brengt ons een grote stap dichter bij onze missie om schone mobiliteit naar iedereen en overal te brengen. We mogen hierdoor dan wel de eerste zijn, maar ik hoop zeker niet de laatste.’
Van de Lightyear 0 reden al zestien prototypes rond om real-world data te verzamelen. De auto komt met vier elektromotoren waarmee hij van 0 naar 100 km/u gaat in 10 seconden en maximaal 160 km/u haalt. Je hebt 170 pk en een ongelofelijk koppel van 1.720 Nm tot je beschikking. Wanneer de 60-kWh accu vol is, kom je 625 kilometer ver en op een kraakheldere zomerdag kun je zomaar 70 gratis zonnekilometers scoren. De Lightyear 0 wisselt voor 250.000 euro van eigenaar; in 2024 of 2025 komt het merk met een model dat beter te betalen moet zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Lightyear 0 is nu dan echt officieel in productie”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Bijna 100 bruggen en viaducten in Nederland hebben een constructiefout, en die is lichtelijk gênant

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

Als je eerste model meer kost dan menig luxewagens wil ik wel eens zien wat ze bij Lightyear verstaan onder “beter betaalbaar”.
Ik denk eerder dat ze sneller failliet zullen zijn dan dat ze bijna 1000 van die wagens verkopen.
En dan dit, op een kraakheldere zomerdag kom je 70km verder wat best teleurstellend is voor een wagen van 250k.