De snelste productieauto's uit de geschiedenis - Deel 2

Welke auto's zijn door de jaren heen de allersnelste geweest? Dat zie je in dit lijstje

Sinds oktober 2020 is de SSC Tuatara officieel de snelste productieauto ter wereld. Hij haalde 532 km/u om een gemiddelde snelheid van 508 km/u neer te zetten. Maar welke auto’s gingen de SSC voor? Wat zijn de snelste productieauto’s uit de geschiedenis? We gaan ruim dertig jaar terug in de tijd om te kijken hoe hard de snelheden de afgelopen jaren zijn opgelopen.

Check eerst: De snelste productieauto’s uit de geschiedenis – Deel 1

Ferrari F40 (1987) – 326 km/u

De Italianen bleven niet stilletjes hun espresso drinken terwijl de Duitsers hun snelheidsrecord afpakten. Nee, ze kwamen met de Ferrari F40 die 250 kilo lichter en 40 pk sterker was. Om dit streefgewicht te bereiken, werd de lak zo dun gehouden dat je het koolstofvezel erdoorheen ziet.

Bugatti EB110 GT (1991) – 336 km/u

Een legende die zelfs in de garage van Michael Schumacher stond. De V12 met vier turbo’s gooide het vermogen over vier wielen. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurde een lange 4,2 seconden, maar het feest hield pas op bij 336 km/u.

Jaguar XJ220 (1992) – 343 km/u

Een van de meest onderschatte en onbeminde supercars. De klanten werd een V12 beloofd, maar uiteindelijk bracht Jaguar de XJ220 op de markt met een V6 uit een Metro-rallyauto. De zeer teleurstellende verkoopcijfers waren in ieder geval niet te wijten aan de specificaties.

McLaren F1 (1993) – 386 km/u

De eerste koolstofvezelauto ter wereld met een motorruimte bekleed met goud. Werkelijk alles aan de McLaren F1 is spectaculair. Inclusief de topsnelheid.

Bugatti Veyron (2005) – 407 km/u

Waarschijnlijk de bekendste van deze lijst, maar niet de snelste. Zestien cilinders en vier turbo’s met genoeg zuigkracht om een klein gezin op te slokken.

Shelby Supercars Ultimate Aero (2007) – 412 km/u

Ziet eruit alsof ie uit de jaren ’90 komt, maar dat is bedrog. De koolstofvezel wigvorm zorgt voor een absurde topsnelheid van 412 km/u.

Bugatti Veyron Super Sport (2010) – 431 km/u

Het enige doel van deze auto was de snelste productieauto ooit te zijn. Dat lukte, eventjes. Hij heeft 200 pk meer dan de originele Veyron.

Hennessey Venom GT (2014) – 435 km/u

Toch best een tijdlang de snelste auto ooit geweest. Toen wisten we nog niet of Bugatti met een snellere Chiron zou komen, of dat Koenigsegg iets uit de hoge hoed zou toveren. Het bleek allebei te zijn. Overigens was dit geen officieel record, want Hennessey reed niet beide kanten op. Ook beweren kwade tongen dat dit geen productieauto is. Maar hij haalde wel 435 km/u, dus een beetje respect, graag.

Koenigsegg Agera RS (2017) – 444 km/u

Koenigsegg Agera RS heeft vijf snelheidsrecords

Op zaterdag in november 2017 reed testrijder Niklas Lilja in een Koenigsegg Agera RS na twee metingen gemiddeld 444,6 km/u. De gemiddelde snelheid was het resultaat van twee sprintjes; een keer heen en een keer terug. Het retourtje is een verplichting om goedkeuring te krijgen van het Guinness Book of Records. De Koenigsegg Agera RS in kwestie produceert 1.360 pk en 1.371 Nm uit een 5,0-liter V8.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ (2019) – 480 km/u

Bugatti Chiron Super Sport rijder zijkantFoto('s): BBC

Coureur Andy Wallace was de persoon die meer dan 300 mijl per uur reed. De officiële topsnelheid van de Bugatti Chiron is 420 km/u, maar we wisten altijd al dat dit een begrensde topsnelheid was. De W16 van deze aangepaste Bugatti Chiron, die de bijnaam Thor kreeg, produceert 1.600 pk. Dat is 100 pk meer dan normaal. Overigens reed Bugatti ook maar één richting op en zette de auto dus geen officieel record neer.

Ook vanbuiten is de Bugatti Chiron Super Sport niet helemaal standaard. De carrosserie werd met 25 centimeter verlengd om de luchtweerstand te verlagen. ‘De grootste uitdaging was om het totaalpakket goed te krijgen. Niet alleen de motor. Niet alleen de banden’, zegt Frank Heyl, het hoofd van exterieurdesign bij Bugatti.

SSC Tuatara (2020) – 508 km/u

Snelste productieauto ter wereld SSC Tuatara

SSC ging met de Tuatara voor een officieel record en reed dus hetzelfde stuk asfalt beide richtingen op. De maximale gemeten snelheid is 532 km/u, maar het record blijft steken op 508 km/u, het gemiddelde van twee runs. De Britse coureur Oliver Webb wist op een stuk van Route 160 tussen Las Vegas en Pahrump, in de Amerikaanse staat Nevada, de belachelijke snelheid te behalen. Het was hetzelfde stuk asfalt waar Koenigsegg in 2017 de snelheid van van 457 km/u aantikte voor een gemiddelde van 444 km/u.

Reacties
  1. TG zegt op 20 oktober 2020 om 16:58:

    De nieuwe T50 (Gordon Murray) zal waarschijnlijk hier tussen komen staan?
    Is er al meer bekend en wat doet Mercedes ondertussen?

  2. […] Naar het artikel […]

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken