De beroemde heuvelklim van Pikes Peak gaat deze maand voor de 97e keer van start. En deze keer doen er drie Honda NSX’en op Pikes Peak mee. Nou, we zeggen wel Honda, maar we bedoelen Acura – Honda’s luxedivisie waar ze de NSX in ‘Murica onder hangen.

De NSX Time Attack

De spannendste van de drie auto’s is de NSX Time Attack, met een enorme spoiler en gewelddadige splitter. Meer downforce en vermogen zijn het resultaat. James Robinson, die meerdere malen op het Pikes Peak-podium stond, is de man achter het stuur. Vorig jaar behaalde hij met de NSX de 14e plek overall. De top bereikte hij in 10 minuten en 2,448 seconden – een record voor een hybride productieauto.

Net als de standaard NSX maakt de Time Attack gebruik van een hybride aandrijflijn. Een paar grotere turbo’s zorgen voor een extra 44 pk, waardoor het totale vermogen op 625 pk uitkomt. De NSX Time Attack is 90 kilo lichter dan een straatlegale NSX, mede door een kaalgeplukt interieur en lichtere gesmede wielen, die geknuffeld worden door plakkerige Pirelli’s.

De andere twee Honda NSX’en

De tweede Honda NSX op Pikes Peak is een standaardmodel. De enige aanpassing is een setje blauwe wielen; voor de rest is hij net als de showroommodellen van de hybride supercars. Op wat extra veiligheidsspulletjes na, natuurlijk. Achter het stuur zit de broer van James, Nick, die vorig jaar het record voor voorwielaandrijvers neerzette in een Acura TLX sedan.

De laatste NSX draagt de kleur Thermal Orange en is de officiële pacecar van Pikes Peak. Daarnaast stuurt Honda ook een paar minder NSX-achtige creaties de heuvel op. Deze zijn allemaal ontwikkeld door ingenieurs van Acura, die later ook achter het stuur mogen kruipen.

‘Het Acura Pikes Peak-raceteam maakt gebruik van de verraderlijke heuvelklim om de vaardigheden van de jonge ingenieurs te ontwikkelen. Ook dient dit als een test voor toekomstige technologische ontwikkelingen in onze productieauto’s’, aldus Acura.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)