Er zijn soms van die auto’s waarvan je vergeet dat ze er zijn. Neem de DS 4, van het zustermerk van Citroën. Dat is een keurige luxe hatchback met minimale crossover-neigingen. De auto is er al sinds 2021 en in die tijd zijn er in Nederland ruim 700 exemplaren van verkocht. Dit terwijl het publiek massaal Duitse hatchbacks koopt, denk aan de Audi A3 en BMW 1-serie. DS geeft niet op en komt met een faceliftversie die meteen een nieuwe naam krijgt: DS N°4.

Dat is natuurlijk geheel in lijn met de DS N°8. Dat is een grote elektrische crossover en de eerste DS ‘nieuwe stijl’. Ze laten zich bij DS niet van de wijs brengen. Hun aanpak qua styling en atmosfeer blijft gelijk: dus luxe zonder de nadruk te leggen op (vaak misplaatste) sportiviteit. Zie het als een hippe en chique coctaillounge voor welgestelden, niet als een kantine van de sportschool.

Hoogtepunten van DS N°4

  • De DS N°4 is een gefacelifte DS 4
  • Nu ook een geheel elektrische ‘E-Tense’-uitvoering
  • Geen benzineversies voor Nederland (wel voor andere landen)

De DS N°4 komt er nu dus ook als geheel elektrische variant. Dat is niet de motor uit de Peugeot e-308 of Opel Astra (die op hetzelfde platform staan), maar die van de Peugeot e-408. Dit betekent meer vermogen: 213 pk. Niet schrikbarend veel in vergelijking met sommige EV’s, maar meer dan voldoende. Er is ook een PHEV, en die heeft automatisch ook de krachtigere aandrijflijn: 225 pk. Een mild hybrid met 1.2 driecilinder staat op de planning, maar (nog) niet voor Nederland.

DS N°4 wit (2025) zijkant rechts schuin voor laag

Uiterlijke wijzigingen

Ondanks de nieuwe naam, is het gewoon een facelift. Dat wil niet zeggen dat DS niets gedaan heeft. De neus is behoorlijk strakgetrokken om zo in lijn te lopen met de DS N°8. De grootste verschillen zie je aan de voorzijde: grille (met lampjes natuurlijk), koplampen, bumper, motorkap: het is allemaal nieuw. Standaard heb je 19 inch wielen, 20 inch is optioneel.

DS N°4 interieur

DS N°4 (2025) interieur bruin dashboard schuin

Het interieur is grotendeels gelijk gebleven. Belangrijk is dat de DS N°4 een echte DS is. Het moet je smaak zijn, maar ze hebben er in elk geval iets origineels van gemaakt. Er i een nieuw headup-display met ‘augmented reality’, dus je hoeft in principe niet naar de nieuwe schermen te kijken. Altijd doen: het Focal-audiosysteem met 690 watt bijbestellen. De buren horen je niet vertrekken in zo’n geëlektrificeerde DS N°4, maar je kan dan in elk geval kneiterard Charles Aznavour aanzetten.

Indien mogelijk: Wat is de actieradius van de DS N°4?

Dat is een hele goede vraag. De DS N°4 is er namelijk als plug-in hybride en geheel elektrisch. De elektrische versie kan 450 kilometer op een volle lading halen, de PHEV kan ruim 80 kilometer halen op enkel de accu. In dat laatste geval kan de benzinemotor nog bijspringen. Er is ook een mild-hybrid, maar die is vooralsnog niet voor Nederland bedoeld. Maar mocht je er eentje over een paar jaar willen importeren, ze worden gebouwd.

Wat is de prijs van de DS N°4?

Die zijn nog niet bekend. Zijn voorganger staat nu nog in de showrooms. Die is er vanaf 43.000 euro, de PHEV is 3.000 euro duurder. Er zijn drie uitrustingsniveaus aangekondigd voor de DS N°4: Pallas, Ligne Business en Etoile. Gek: Pallas was bij de Citroën DS zo ongeveer het topmodel, maar nu dus de instapper. Ligne Business is gericht op de zakenman (m/v) en de Etoile is voor hen die niet kunnen kiezen en gewoon alles willen.

DS N°4 wit (2025) zijkant achter rechts

Wanneer komt de DS N°4?

Dat is nog niet helemaal duidelijk. We schatten in zo’n drie maanden. Tegen die tijd weten we ook precies welke uitvoeringen er komen en wat ze gaan kosten. Dus met een beetje mazzel kun je dit jaar er nog eentje bestellen en rijden. Kun je hem mooi op de parking naast de Duitse concurrenten van je collega’s zetten.

Wat zijn de alternatieven?

Daarover gesproken: het segment van luxe hatchbacks met PHEV-aandrijving is behoorlijk groot. Zo is er nog de Mercedes A250e, alhoewel die op zijn laatste benen loopt (en geen opvolger zal krijgen). Dan is er de mateloos populaire Audi A3 TFSI e. Die is gunstig in de lease, maar kent veel dure opties. Als je vanuit de crossover-hoek kijkt, zijn de Lexus UX en Cupra Formentor concurrenten. Qua karakter en aankleding is de DS N°4 in elk geval uniek. Ook wat waard, toch?

5 reacties op “Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback”

  1. Die is goed. Dat zie ik inderdaad niet gebeuren. Als je al zo dom bent om in de “nooit meer slapen” branche te gaan werken. Dan zie je op andere gebieden ook niet de alternatieven. Overigens zijn, voor mijn gevoel, witte Golfjes GTI al sinds de jaren 80 de natte droom van elke blaag die in een beruchte volkswijk zijn opgegroeid.

  2. Ik kende deze wagen niet, maar ziet er mooi uit! Een stuk beter dan zo’n saaie vinex-grauwe A3 of de Benz die idd wel wat gedateerd begint te worden.
    En voor de compact klasse ook een sjiek interieur!

  3. Incorrecte informatie. DS levert de N°4 wel met benzinemotoren, namelijk de MHEV & PHEV varianten. Daarnaast levert DS dus idd ook als pure EV, de E-Tense.

  4. Dat zou wat zijn als de nachtapothekers aka suikerpoederbrigade in een DS gaat rijden ipv in een A-klasse of Golf. Dat gaat echt never-nooit gebeuren.

Laat een antwoord achter aan RGT8 Reactie annuleren

(verplicht)