Tesla heeft het adagium ‘elektrische auto’s kunnen ook echt snel zijn’ inmiddels lang genoeg alleen geclaimd. Andere automakers werden er wat geërgerd van, dus komen ze nu met hun eigen elektrische über-voertuigen. Startups zijn niet vaak ambitieuzer dan Singapore’s Vanda Electrics, dat samenwerkt met de slimmeriken van Williams (van de Formule 1, weet je wel) om de Dendrobium hypercar te gaan maken. Ons wordt verteld dat we een top mogen verwachten van meer dan 320 km/u, een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in 2,7 seconden, gemotoriseerde portieren en productie-exemplaren in 2020.
Maar wat als je een ‘gewone’ een elektrische supercar wil?
Dan hebben we ook iets voor je in de aanbieding. Het is de snelste vierdeurs Porsche ooit. Zelfs de Panamera Turbo S E-Hybrid. Jazeker, vanaf nu is het zo dat als je de snelste Panamera wilt, je de versie moet hebben met toegevoegde elektro-boost. Hij berust op de kennis van de 918 Spyder en geeft de toekomst aan voor de hybride Cayennes en, jazeker, de 911.
Deze Turbo S E-Hybrid gooit een ruim 130 pk sterke elektromotor bovenop de achttraps PDK-bak. Die ook al de 550 pk van een 4,0-liter biturbo V8 voor z’n kiezen krijgt. Zo levert het geheel volgens de Duitsers een systeemvermogen van 700 pk en een koppel van 850 Nm. Daardoor vliegt deze ultieme Panamera van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en rijdt ie nog net even 5 km/u harder dan de standaard Turbo. Dat zou moeten leiden tot een top van 309 km/u, al hebben we op de Nardò-testbaan 316 km/u op de teller gezien. Terwijl ie nog accelereerde in de kombocht.
Porsche claimt dat ie 50 kilometer op alleen z’n accu’s kan rijden, dat ie gemiddeld 2,9 l/100 km verbruikt en 66 g/km CO2 uitstoot. De enige visuele kenmerken van de hybride Panamera Turbo (198.600 euro in Nederland, 190.550 euro in België) zijn z’n gifgroene remklauwen en de twee vulopeningen – een voor benzine, de ander voor elektriciteit. Dan weet je waardoor je precies bent ingehaald.
En wat als ik gewone elektrische’s auto saai vind?
Daar hebben we iets voor. Renault lepelde twee Formule E-elektromotoren in een onschuldige Zoe-supermini om de E-Sport Concept te creëren. Deze absurde one-off heeft zodoende 462 pk en 640 Nm – Corvette-achtige waarden. Hij zoemt van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en heeft een top van 210 km/u.
De dikke carrosserie is geheel opgetrokken uit koolstofvezel en kevlar om gewicht te besparen. De Zoe werd verlaagd en kreeg een race-ophanging, raceremmen en racebanden. Hij is voorzien van koolstofvezel aerodynamica en het interieur is geheel gestript. Uitstekend. En mogen we even vermelden dat we de verleiding hebben weerstaan om te zeggen hoe ‘schokkend’ dit allemaal is?
Of de Formule E nog wat te bieden heeft?!
De schone neef van de F1 krijgt de broodnodige verandering. In het vijfde seizoen gaat de Formule E er eindelijk echt tegenaan. Dank gaat uit naar de chassisbouwer SRT – met dit voorstel voor de auto voor het seizoen 2018/2019 zijn wij erg blij. Hij is zo ontworpen dat ie twee keer zo lang kan rijden in vergelijking met de huidige wagen, dus zonder pitstops middenin de race. Ook kan hij meer vermogen verwerken en beter met lucht omgaan. Bovendien ziet ie er zo goed uit dat ie de hele raceklasse kan verheffen. Eindelijk komen de Formule E’s uit de schaduw, in het volle zonlicht.
Reacties