Dus je wilt een Fanatec-stuurtje voor je betere digitale raceactiviteiten. Maar je bent er nog niet uit welke het moet worden. Ook vanwege die grote prijsverschillen – zijn de duurdere modellen de extra euro’s echt waard? We zoeken het voor je uit in deze test: Fanatec CSL Elite vs Fanatec Podium F1 (600 euro vs 1.800 euro). De Podium F1 is een direct-drive-stuur, waarbij de motor direct vastzit aan de stuurhoepel. En dat verschil merk je meteen. De CSL Elite heeft in het midden een klein beetje last van een dood punt. Dit kun je met de instellingen voor het grootste deel wegwerken, en bij de ene game is het merkbaarder dan de andere, maar bij de Podium F1 is hier totaal geen sprake van. Als je de force-feedback van de CSL Elite op z’n hoogst zet, dan heb je al een goede warmdraaier voor een potje armworstelen. Maar als je aan het einde van een stevige avond racen echt afgemat wilt zijn, dan is de Podium F1 de waardige tegenstander. Om alle koppel los te laten, moet je net als bij een Bugatti Veyron een speciale sleutel in het stuur steken. Dan stuwt de Podium F1 een dikke 20 Nm door zijn elektromotor heen. Perfect om bijvoorbeeld een ouderwetse F1-auto te simuleren, of voor als je met een offroader door de modder wilt ploegen. Het is veel meer dan de meesten nodig zullen hebben, maar het is fijn om te weten dat je nooit iets tekort zult komen. Overigens is er voor de pc en Xbox een sterkere ‘DD2’-versie. Voor de meeste mensen zal de instelling met laag koppel al genoeg zijn. Let in ieder geval goed op je duimen.
Via de menuutjes is het mogelijk om beide sturen naar eigen smaak in te stellen. Dat begint bij de normale zaken als de gevoeligheid van het stuur en de kracht van de force-feedback, maar je kunt verder gaan door bijvoorbeeld de soepelheid van de force-feedback in te stellen en hoe snel het stuur terug wil naar de middenstand. De instelbaarheid van de Podium F1 is nog een stuk uitgebreider, waarbij je – als je de tijd neemt – bijna voor elk type auto wel een fijne instelling moet kunnen vinden. De tijd die je in het afstellen steekt, werpt bij de Podium F1 meer zijn vruchten af. De nuances zijn door het direct-drive-stuur beter voelbaar en door de overvloed aan koppel kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
De CSL Elite toont de instellingen in het kleine schermpje op het stuur en bij de Podium lees je alle gegevens van een groter oled-schermpje af op de basis. Hierop kun je ook andere gegevens checken, bijvoorbeeld hoe hard de motor van de force-feedback werkt en hoe hard de ventilatoren draaien, om maar iets te noemen. Iets waar je als raceliefhebber toch stiekem een beetje hebberig van wordt. Het F1-stuur dat bij de Podium F1 zit, is een kunstwerkje. De basis is van blauw koolstofvezel en de grepen zijn bekleed met blauw alcantara. Alle knoppen voelen hoogwaardig en de draaiknoppen geven een fijne klik bij het draaien, net als de schakelflippers. In het stuur zelf (dus niet in de basis) zitten ook nog eens twee trilmotoren. We zouden wel willen adviseren handschoenen te gebruiken of om het alcantara goed schoon te houden, want het spul slijt meestal redelijk snel.
Dat is waarschijnlijk de reden waarom de CSL leer heeft op de plekken waar het stuur het meest wordt beetgepakt. Het stuur voelt ook hoogwaardig aan door het gebruik van metaal aan de voorkant en bij de schakelflippers. De achterkant is overigens gewoon van plastic. De plastic joystick voelt als enige knop wat kwetsbaar aan, maar die zul je niet veel gebruiken. Het F1-stuur van de Podium zou je ook los kunnen kopen en op de CSL Elite kunnen monteren, en andersom ook.
De Fanatec CSL Elite blijft altijd een goede keuze, voor zowel de beginnende simrijder als de wat meer gevorderde digitale coureur. Wil je upgraden, dan kun je bijvoorbeeld beginnen met het monteren van een ander stuur. Heb je nu een rond stuur, neem dan bijvoorbeeld een F1-stuur. Je zult eigenlijk maar in één geval ontevreden zijn met je keuze voor een CSL Elite, en dat is als je direct-drive hebt geproefd.

Hoe werken de stuurtjes op de PlayStation?

De afgelopen jaren is Fanatec dikke vriendjes geworden met de meeste game-ontwikkelaars, met als resultaat dat de grote titels de racestuurtjes ondersteunen. Toen de Fanatec de PS4-licentie net had, deed de schakelindicator het bijvoorbeeld niet, net als wat andere functies. Nu werken alle lampjes en displays op beide stuurtjes. De draaiknoppen op de Podium F1 hebben echter geen directe ondersteuning. In Project Cars 2 doen de draaiknoppen bijvoorbeeld niets.
In F1 2020 moet je via de instellingen zelf programmeren wat je met de knopjes wilt doen. In de basis doen de extra knoppen niets, maar je kunt het zo instellen dat een draai naar links aan de knop de rembalans naar voren zet, en andersom. De middelste draaiknop heeft vier standen, maar je kunt bijvoorbeeld niet instellen wat hij moet doen als hij op A, B of C komt. Deze ondersteuning zou in de toekomst nog kunnen komen, maar dat ligt volledig bij de spelontwikkelaars.

Fanatec CSL Elite vs Fanatec Podium F1: welke neem je?

Het is flauw, maar als je niet het geld wilt uitgeven aan een direct-drive-stuur, blijf er dan ver uit de buurt. Het totaalpakket van de Podium F1 – de basis met het schermpje, de krachtige motor en het directe stuurgevoel – is een enorme stap vooruit ten opzichte van de CSL Elite. De meerprijs zit niet alleen in de basis, maar ook in het stuur dat je bij de basis krijgt. Bovendien gebruikt Fanatec echt koolstofvezel en andere hoogwaardige materialen voor het F1-stuur. Het begint te dagen waarom er zo’n groot prijsverschil tussen de twee sturen bestaat. We komen terug op de vraag of hij zijn drie keer zo hoge prijs waard is. Goed, het is en blijft een enorme klap geld. Zeker als je het naast de kosten van een PlayStation zet, lijkt het wat overkill. Het probleem is dat de Podium F1 je verpest voor andere stuurtjes. Als je eenmaal geproefd hebt van het direct-drive-systeem, wil je eigenlijk weinig anders meer. Dus: 1.200 euro extra neertellen? Daarvoor moet je goed bij jezelf te rade gaan hoe je het stuur gaat gebruiken. Heb je een goede, stevige simulator thuis en speel je serieuze racegames waarbij je echt wilt stoeien met de auto, dan gaat er niets boven de Fanatec Podium F1. Hij is in alle opzichten hoogwaardiger, dus je krijgt wel een hoop waar voor je extra centen. Ben je meer een nonchalante simracer met een meer basische simulator-set-up en wil je liever geen klotsende oksels door de force-feedback, ga dan voor de CSL Elite – daar zul je geen spijt van krijgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear