
Eerder kon je hier lezen over de Ferrari 296 GT3: een raceauto op basis van de hybride 296 GTB. Daarbij heeft Ferrari de elektromotor weggehaald bij de hybride aandrijflijn en zorgde de eenzame V6-motor voor 663 pk. Nu bouwt Ferrari ook nog een speciale 296 voor de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. De trots van Ferrari staat op het spel, dus ging het vermogen omhoog.
Voor we daarover beginnen, eerst eens zien wat er allemaal veranderd is aan de 296. Wat meteen opvalt, zijn alle aero-flapjes en die gigantische achtervleugel. Volgens Ferrari kan de 296 Challenge 870 kilo aan neerwaartse druk genereren wanneer de spoiler in ‘aanvalsmodus’ staat. Verder zijn er koolstof-keramische remmen, een verbeterde ABS van de GTB en 19-inch Pirelli banden die speciaal voor de Challenge zijn ontwikkeld.
Specificaties van de Ferrari 296 Challenge
Ferrari vindt het nog leuk om te vermelden dat de 296 de eerste Challenge-auto is met V6-motor met een hoek van 120 graden. Hij produceert 700 pk en 740 Nm. Daarmee is hij 130 pk slapper dan de straatauto van drie ton. Hij is trouwens wel 37 pk sterker dan de GT3. Je kunt hem tussen 24 en 30 oktober voor het eerst in actie zien op het circuit in Mugello.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Japanse autoliefhebbers bouwen massaal straatlegale raceauto’s

Dit is een nog bredere en krachtigere Honda Civic Type R (voor de WTCR)

Breek je spaarpot, hier is je klassieke BMW M5 racer

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat
