
Eerder kon je hier lezen over de Ferrari 296 GT3: een raceauto op basis van de hybride 296 GTB. Daarbij heeft Ferrari de elektromotor weggehaald bij de hybride aandrijflijn en zorgde de eenzame V6-motor voor 663 pk. Nu bouwt Ferrari ook nog een speciale 296 voor de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. De trots van Ferrari staat op het spel, dus ging het vermogen omhoog.
Voor we daarover beginnen, eerst eens zien wat er allemaal veranderd is aan de 296. Wat meteen opvalt, zijn alle aero-flapjes en die gigantische achtervleugel. Volgens Ferrari kan de 296 Challenge 870 kilo aan neerwaartse druk genereren wanneer de spoiler in ‘aanvalsmodus’ staat. Verder zijn er koolstof-keramische remmen, een verbeterde ABS van de GTB en 19-inch Pirelli banden die speciaal voor de Challenge zijn ontwikkeld.
Specificaties van de Ferrari 296 Challenge
Ferrari vindt het nog leuk om te vermelden dat de 296 de eerste Challenge-auto is met V6-motor met een hoek van 120 graden. Hij produceert 700 pk en 740 Nm. Daarmee is hij 130 pk slapper dan de straatauto van drie ton. Hij is trouwens wel 37 pk sterker dan de GT3. Je kunt hem tussen 24 en 30 oktober voor het eerst in actie zien op het circuit in Mugello.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Japanse autoliefhebbers bouwen massaal straatlegale raceauto’s

Dit is een nog bredere en krachtigere Honda Civic Type R (voor de WTCR)

Breek je spaarpot, hier is je klassieke BMW M5 racer

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?
