
Eerder kon je hier lezen over de Ferrari 296 GT3: een raceauto op basis van de hybride 296 GTB. Daarbij heeft Ferrari de elektromotor weggehaald bij de hybride aandrijflijn en zorgde de eenzame V6-motor voor 663 pk. Nu bouwt Ferrari ook nog een speciale 296 voor de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. De trots van Ferrari staat op het spel, dus ging het vermogen omhoog.
Voor we daarover beginnen, eerst eens zien wat er allemaal veranderd is aan de 296. Wat meteen opvalt, zijn alle aero-flapjes en die gigantische achtervleugel. Volgens Ferrari kan de 296 Challenge 870 kilo aan neerwaartse druk genereren wanneer de spoiler in ‘aanvalsmodus’ staat. Verder zijn er koolstof-keramische remmen, een verbeterde ABS van de GTB en 19-inch Pirelli banden die speciaal voor de Challenge zijn ontwikkeld.
Specificaties van de Ferrari 296 Challenge
Ferrari vindt het nog leuk om te vermelden dat de 296 de eerste Challenge-auto is met V6-motor met een hoek van 120 graden. Hij produceert 700 pk en 740 Nm. Daarmee is hij 130 pk slapper dan de straatauto van drie ton. Hij is trouwens wel 37 pk sterker dan de GT3. Je kunt hem tussen 24 en 30 oktober voor het eerst in actie zien op het circuit in Mugello.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Japanse autoliefhebbers bouwen massaal straatlegale raceauto’s

Dit is een nog bredere en krachtigere Honda Civic Type R (voor de WTCR)

Breek je spaarpot, hier is je klassieke BMW M5 racer

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting
