
De Nederlandse ontwerper Niels van Roij, van het gelijknamige Londense designbureau, zette zichzelf op de radar van Shooting Brake-liefhebbers met de Tesla Model S Shooting Brake. Inmiddels heeft een tweede klant zich bij Van Roij gemeld met een duidelijke opdracht.
‘Bouw voor mij een hedendaagse hommage aan de legendarische Ferrari 250 “Breadvan” en gebruik daarvoor een auto die trouw blijft aan de waarden van het origineel’, zo klonk het. Ongeveer dan, wij waren er niet bij. Ofwel: de basis moest een Ferrari zijn met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen.
Ferrari 550 Maranello ‘Breadvan’
En zo werd het idee van een Ferrari 550 Maranello ‘Breadvan’ geboren. De auto die de conversie moet ondergaan, is inmiddels gekocht en staat bij Niels van Roij Design om volledig gestript te worden tot op het buizenframe. Alle punten worden vervolgens geanalyseerd om een plan van aanpak te formuleren.
De Ferrari 250 Breadvan
De originele broodjesbus kwam tot stand toen coureur Conti Volpi di Misurati een streepje voor wilde hebben op de andere Ferrari 250 GT SWB’s. Hij ging met zijn 250 naar ingenieur Giotto Bizzarrini met de opdracht om de auto lichter en sneller te maken.
Het resultaat was de Ferrari 250 GT SWB ‘Breadvan’. De motor lag verder naar achteren en lager in de carrosserie dankzij een dry sump-systeem. De langere daklijn, waar de auto zijn naam aan dankt, zorgde voor minder luchtweerstand.
De aanpassingen wierpen hun vruchten af: tijdens de 24 uur van Le Mans in 1962 was de Breadvan goed onderweg naar de overwinning. Echter moest de auto afhaken vanwege problemen met de aandrijflijn. Hierna won de Ferrari nog wat losse races, maar hij kon nooit de legendarische Le Mans-titel binnenslepen.
Meer van TopGear


Opsteker: Ferrari 550 Maranello met straight pipes

Ferrari F550 met Nissan-motor klinkt goed

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

Niels van Roij Breadvan Hommage: de eerste schetsen

Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Komt er een Aston Martin Vanquish Shooting Brake? Het ontwerp ligt al klaar

De Cupra DarkRebel is een soort Spaanse Ferrari GTC4Lusso

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

RR Wraith Shooting Brake is te koop

Rolls-Royce Silver Spectre is een Wraith Shooting Brake

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’
