De Nederlandse ontwerper Niels van Roij, van het gelijknamige Londense designbureau, zette zichzelf op de radar van Shooting Brake-liefhebbers met de Tesla Model S Shooting Brake. Inmiddels heeft een tweede klant zich bij Van Roij gemeld met een duidelijke opdracht.

‘Bouw voor mij een hedendaagse hommage aan de legendarische Ferrari 250 “Breadvan” en gebruik daarvoor een auto die trouw blijft aan de waarden van het origineel’, zo klonk het. Ongeveer dan, wij waren er niet bij. Ofwel: de basis moest een Ferrari zijn met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen.

Ferrari 550 Maranello ‘Breadvan’

En zo werd het idee van een Ferrari 550 Maranello ‘Breadvan’ geboren. De auto die de conversie moet ondergaan, is inmiddels gekocht en staat bij Niels van Roij Design om volledig gestript te worden tot op het buizenframe. Alle punten worden vervolgens geanalyseerd om een plan van aanpak te formuleren.

De Ferrari 250 Breadvan

De originele broodjesbus kwam tot stand toen coureur Conti Volpi di Misurati een streepje voor wilde hebben op de andere Ferrari 250 GT SWB’s. Hij ging met zijn 250 naar ingenieur Giotto Bizzarrini met de opdracht om de auto lichter en sneller te maken.

Het resultaat was de Ferrari 250 GT SWB ‘Breadvan’. De motor lag verder naar achteren en lager in de carrosserie dankzij een dry sump-systeem. De langere daklijn, waar de auto zijn naam aan dankt, zorgde voor minder luchtweerstand.

De aanpassingen wierpen hun vruchten af: tijdens de 24 uur van Le Mans in 1962 was de Breadvan goed onderweg naar de overwinning. Echter moest de auto afhaken vanwege problemen met de aandrijflijn. Hierna won de Ferrari nog wat losse races, maar hij kon nooit de legendarische Le Mans-titel binnenslepen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)