
De Ferrari 812 Superfast is de spirituele opvolger van de Ferrari F12. En ja, hij heet echt ‘Superfast’, waarschijnlijk om de negenjarige in jou nog enthousiaster te maken. Gelukkig krijgt hij geen V8 met turbo’s, maar een nieuwe atmosferische V12 met 800 pk. Het kan nog!
Ferrari zegt zelf: ‘De 812 Superfast is de krachtigste en snelste Ferrari in de historie van het merk.’ Laten we de LaFerrari met 963 pk maar even vergeten voor het marketingpraatje. Een kleine nuance is dat de LaFerrari daarbij wel hulp kreeg van elektropower.
Vertel ons meer over de motor van de Ferrari 812 Superfast
De nieuwe V12 is weer een meesterwerkje zoals alleen Ferrari dat in elkaar kan knutselen. De twaalfcilinder meet 6,5 liter en levert zijn maximumvermogen bij 8.500 toeren. Doe even je ogen dicht en fantaseer over het geluid van een hoogtoerige V12. Het koppel is 718 Nm. De inlaatgeometrie van de Ferrari 812 Superfast is variabel, net als bij F1-auto’s. Een transmissie met dubbele koppeling brengt het vermogen naar de achterwielen. In slechts 2,9 seconden schiet de Ferrari 812 Superfast naar 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 340 km/u.
En profil heeft de 812 de slanke lijn van een fastback, dankzij een hoge achterzijde die doet denken aan de Ferrari 365 GTB4 uit 1969. Vandaar de naam ‘Superfast’. De auto wordt geïntroduceerd in een speciale nieuwe kleur, Rosso Settanta, die is ontworpen ter ere van de 70e verjaardag van het merk.
Nog even het slechte nieuws: de Ferrari 812 Superfast krijgt elektrische stuurbekrachtiging. Hopelijk hebben de ingenieurs – net als de bij de turbomotoren – hun best gedaan het authentieke stuurgevoel te behouden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Novitec zwaait de Ferrari 812 Superfast uit met de N-Largo S

Carlos Sainz Jr. vervangt na 10 jaar zijn Golf GTI door een Ferrari 812 Competizione

Italiaanse politie moedigt Nederlandse Ferrari aan flink gas te geven

Straatrace Seat Leon en Ferrari 812 eindigt in tranen

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

Nieuwe Citroën C3 Aircross: keuzestress

Elektrische auto’s zijn niet langer verstandig meer

Hamann Jaguar F-Pace is nu al te koop

Brabus 550 Adventure 4×4-2: 10 feitjes

De Pininfarina H600 heeft een turbinemotor

Autosalon van Genève 2017: het bijzondere spul

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Laat maar zitten…… Ik kijk wel voor een 575M. Elektrische stuurbekrachtiging is voor pussies!