
Hoe komt het toch dat we bij dit soort crashes direct denken aan goed gepolijste Aventador? Het zal wel aan ons liggen. Een bestuurder vouwde afgelopen dinsdag een zeldzame Ferrari Enzo’s in elkaar tijdens een ritje op de Duitse Autobahn. Wellicht kan ie aan de eigenaar van de Enzo die crashte in Nederland vragen naar een goed adresje voor een schadehersteller.
De Ferrari Enzo hierboven crashte op de Duitse A99 in de richting van Lindau ter hoogte van Neuherberg. De brandweer van München zegt dat de Ferrari om ‘onbekende reden’ slipte en tegen de vangrail in de middenberm botste. Een andere auto raakte beschadigd door rondvliegende Ferrari-onderdelen. Er raakten drie mensen gewond waarvan er één naar het ziekenhuis moest.

Op de afbeeldingen is duidelijk te zien dat de Enzo zijn neus flink heeft gestoten. Wat heet: de halve neus ontbreekt. Na de crash begon de Ferrari Enzo benzine te lekken, maar gelukkig vloog er niets in de fik. Er lag puin tot wel tweehonderd meter afstand van de gecrashte Enzo. De politie is een onderzoek gestart naar het ongeluk, maar kan nog niet vertellen hoe hard de auto reed.
Is de Ferrari nog te redden?
De waarde van een Ferrari Enzo ligt inmiddels boven de 3 miljoen euro. Je hebt dus heel wat budget voor reparaties voordat het financieel niet meer rendabel is. In de praktijk worden dit soort auto’s zelden total loss verklaard. Als je het chassisnummer maar hebt, kun je er bijna een volledig nieuwe auto omheen bouwen. De Nederlandse Enzo is inmiddels ook weer gerepareerd, schijnt.
De Ferrari Enzo heet eigenlijk anders
De Ferrari Enzo – die officieel Enzo Ferrari heet, uiteraard vernoemd naar de oprichter van het merk – stamt uit 2002. Hij maakt samen met de 288 GTO, F40, F50 en LaFerrari deel uit van Ferrari’s Big Five. Het merk bouwde slechts 400 exemplaren, waarbij de laatste voor Paus Johannes Paulus II was. De nieuwprijs lag rond de 900.000 euro.
Veilinghuis RM Sotheby’s veilt binnenkort een Enzo en verwacht tussen de drie en vier miljoen euro op te halen (al heeft dat exemplaar nog geen 9.000 kilometer gelopen). Bij een andere veiling in 2015 werd een Enzo verkocht voor 5,5 miljoen euro. De Enzo heeft een 6,0-liter V12-motor die zorgt voor 660 pk. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,7 seconden en de topsnelheid ligt boven de 350 km/u.
Wil je zien hoe een Enzo eruitziet die niet gecrasht is? Dan kun je naar de IAMS komen.
Meer van TopGear


Nieuwe Ferrari Enzo en Maserati MC12 gaan gebroederlijk naar het veilinghuis

De enige matzwarte Ferrari Enzo kreeg na 6.000 km al een pittige onderhoudsrekening (en is nu te koop)

Deze gloednieuwe V12-motor uit een Ferrari Enzo kan van jou zijn (660 pk)

De enige (oorspronkelijk) witte Ferrari Enzo ter wereld kan van jou zijn

Grapjas biedt gecrashte Ferrari Enzo aan op Marktplaats

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
