
Hoe komt het toch dat we bij dit soort crashes direct denken aan goed gepolijste Aventador? Het zal wel aan ons liggen. Een bestuurder vouwde afgelopen dinsdag een zeldzame Ferrari Enzo’s in elkaar tijdens een ritje op de Duitse Autobahn. Wellicht kan ie aan de eigenaar van de Enzo die crashte in Nederland vragen naar een goed adresje voor een schadehersteller.
De Ferrari Enzo hierboven crashte op de Duitse A99 in de richting van Lindau ter hoogte van Neuherberg. De brandweer van München zegt dat de Ferrari om ‘onbekende reden’ slipte en tegen de vangrail in de middenberm botste. Een andere auto raakte beschadigd door rondvliegende Ferrari-onderdelen. Er raakten drie mensen gewond waarvan er één naar het ziekenhuis moest.

Op de afbeeldingen is duidelijk te zien dat de Enzo zijn neus flink heeft gestoten. Wat heet: de halve neus ontbreekt. Na de crash begon de Ferrari Enzo benzine te lekken, maar gelukkig vloog er niets in de fik. Er lag puin tot wel tweehonderd meter afstand van de gecrashte Enzo. De politie is een onderzoek gestart naar het ongeluk, maar kan nog niet vertellen hoe hard de auto reed.
Is de Ferrari nog te redden?
De waarde van een Ferrari Enzo ligt inmiddels boven de 3 miljoen euro. Je hebt dus heel wat budget voor reparaties voordat het financieel niet meer rendabel is. In de praktijk worden dit soort auto’s zelden total loss verklaard. Als je het chassisnummer maar hebt, kun je er bijna een volledig nieuwe auto omheen bouwen. De Nederlandse Enzo is inmiddels ook weer gerepareerd, schijnt.
De Ferrari Enzo heet eigenlijk anders
De Ferrari Enzo – die officieel Enzo Ferrari heet, uiteraard vernoemd naar de oprichter van het merk – stamt uit 2002. Hij maakt samen met de 288 GTO, F40, F50 en LaFerrari deel uit van Ferrari’s Big Five. Het merk bouwde slechts 400 exemplaren, waarbij de laatste voor Paus Johannes Paulus II was. De nieuwprijs lag rond de 900.000 euro.
Veilinghuis RM Sotheby’s veilt binnenkort een Enzo en verwacht tussen de drie en vier miljoen euro op te halen (al heeft dat exemplaar nog geen 9.000 kilometer gelopen). Bij een andere veiling in 2015 werd een Enzo verkocht voor 5,5 miljoen euro. De Enzo heeft een 6,0-liter V12-motor die zorgt voor 660 pk. Van 0 naar 100 km/u gaat in 3,7 seconden en de topsnelheid ligt boven de 350 km/u.
Wil je zien hoe een Enzo eruitziet die niet gecrasht is? Dan kun je naar de IAMS komen.
Meer van TopGear


Nieuwe Ferrari Enzo en Maserati MC12 gaan gebroederlijk naar het veilinghuis

De enige matzwarte Ferrari Enzo kreeg na 6.000 km al een pittige onderhoudsrekening (en is nu te koop)

Deze gloednieuwe V12-motor uit een Ferrari Enzo kan van jou zijn (660 pk)

De enige (oorspronkelijk) witte Ferrari Enzo ter wereld kan van jou zijn

Grapjas biedt gecrashte Ferrari Enzo aan op Marktplaats

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
