Na een carrière als auto-ontwerper in Londen vond Niels van Roij het tijd om wat anders te gaan doen binnen de branche. Hij richtte zijn eigen ontwerphuis op en stortte zich op het bouwen van aangepaste koetsen. Denk aan zijn shooting brake-versie van de Tesla Model S of de geweldige Breadvan Hommage. Nu werkt Van Roij aan een Ferrari Testarossa met een targadak. Of mogen we hem zo wel noemen?

Het is de vraag hoe leuk Ferrari het vindt dat Van Roij werkt aan de Testarossa. In zijn persbericht laat de koetsbouwer niet een keer de woorden ‘Ferrari’ en ‘Testarossa’ vallen. De Nederlander noemt de auto ‘een 12-cilinder sportwagen met middenmotor uit 1987’ en ‘een tweedeurscoupé die voor het eerst de autowereld sierde op de Autosalon van Parijs in 1984’. Ook is er nergens een Ferrari-logo te zien.

Wat daar de reden ook voor is, wij vinden de Ferrari Testarossa met targadak een cool ding. Blijkbaar bouwt Van Roij deze auto voor een Britse Ferrari-fan die in Andorra woont. Mocht je het bouwproces willen volgen – Van Roij belooft de hele targa-conversie van ‘deze 12-cilinder sportwagen met middenmotor’ online te delen.

Niels van Roij over de Ferrari Testarossa met targadak

‘Dit project is een voorbeeld van onze toewijding om de grenzen van het auto-ontwerp te verleggen en tegelijkertijd een eerbetoon te brengen aan de rijke geschiedenis van deze iconische sportwagen’, zegt Van Roij over het nieuwe project. Volgens de ontwerper wordt de rijervaring van de Ferrari Testarossa beter dankzij het targadak. ‘Luister maar naar die V12’, schrijft hij.

Reacties

  • Blegh heeft op 13 december 2023 geschreven:

    Deze Niels van Roij geeft bij de Nederlandse versie van Autobild commentaar op auto ontwerpen. Zelf kan hij alleen maar bestaande auto’s verbouwen á la Leepu, maar zonder ooit maar bij een serieuze autofabrikant of bij een sereuize designpartij gewerkt te hebben, weet hij precies te vertellen wat al die duizenden engineers verkeerd doen.

    Het komt altijd een beetje over alsof een voetballer uit de kelderklasse tegen Lionel Messi gaat zeggen hoe hij een bal moet schieten.

    Dan snap ik wel dat Ferrari hier niet mee geassocieerd wil worden.

    Reageer
  • Dave heeft op 13 december 2023 geschreven:

    De reden daarvoor is heel simpel; als jij een aangepaste koets maakt van jouw Ferrari dan krijg je eerst een vriendelijke brief, en daarna een leger advocaten op je dak.
    Ferrari vindt nl. dat het geen Ferrari meer mag heten als het model zo niet bestaat en je er wel geld aan verdient.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)