De luidkeelse V8 uit de 488 Pista achter je, de zon op je knar en een scheut meer comfort dan de eerder genoemde Pista onder je bips. Dat is de Ferrari F8 Spider. Net als de 488 en de 458 daarvoor, verliest de F8 Tributo zijn vaste dak voor een mechanisch verdwijnend exemplaar.
De Ferrari F8 Spider is lichter dan zijn voorganger, zwaarder dan McLaren
De Ferrari F8 Spider is 50 kilo lichter dan de 488 Spider en 50 pk krachtiger. De Spider weegt wel weer 40 kilo meer dan de McLaren 720S Spider, dat komt door Ferrari’s voorkeur voor een metalen chassis. De koolstofvezel monocoque van de 720S behoeft geen versteviging wanneer je een zaag in het dak zet, het chassis van de F8 wel.
De weegschaal presenteert meer dan 1.400 kilo als je de Ferrari F8 Spider er droog op zet. Rijklaar gaat de auto over de 1.500 kilo. Waggelt F8 Spider dan meer dan hij rent? Oordeel zelf: in 2,9 seconden zit ie op de 100 km/u, in 8,2 seconden op de 200 km/u en de topsnelheid is 340 km/u. De McLaren 720S Spider houdt de Ferrari F8 Spider prima bij.
Het vermogen komt uit de bekende 3,9-liter biturbo V8 met 720 pk en 770 Nm. Het maximum toerental voor de turbomotor is 8.000 en Ferrari deed er alles aan om de motor aan te laten voelen als een atmosferisch exemplaar. Het vermogen gaat via zeventraps automaat met dubbele koppeling naar de achterwielen.
Aerodynamica op de Ferrari F8 Spider
Zoals Ferrari dat doet bij cabrio’s, pasten ze de aerodynamica aan om de wind uit de cabine te houden, de motor genoeg koele lucht te geven en ervoor te zorgen dat de carrosserie stevig op het asfalt gedrukt wordt. Het dak verdwijnt in 14 seconden tot een snelheid van 45 km/u.
De releasedatum van de Ferrari F8 Spider is ergens in 2020. Prijzen zijn nog niet bekend. Je kunt ook wachten op de Ferrari 812 Superfast Spider (Al kan het zomaar zijn dat ie Aperta of Barchetta gaat heten.)
Reacties