Flavio Manzoni heeft het weer gedaan. De gevierde designbaas van Ferrari heeft zijn team geleid om een ​​heel speciale versie van de F8 Tributo te leveren voor een heel speciale klant. Eentje met een fobie voor achterruiten – een zwaar onderschatte aandoening. Dit is de Ferrari SP48 Unica, de nieuwste in de serie van Special Projects.

De Special Projects zijn, in de woorden van Ferrari, ‘absoluut op maat gemaakte auto’s, vervaardigd volgens de specificaties van een enkele klant en ontworpen als een duidelijke uitdrukking van hun eigen individuele vereisten’. Als jij genoeg Ferrari’s koopt en na een paar modellen écht iets unieks wilt, dan bouwt Ferrari met jou een SP.

De achterruit wordt een pijl

De Ferrari SP48 Unica ontneemt elk zicht naar achteren. Niet erg, want met een twin-turbo V8 hoef je alleen vooruit te kijken. Als je van bovenaf naar beneden kijkt, zie je hoe het centrale deel van het dak soepel terugvloeit in een paar inlaten die zich in de achterkant van de Unica bevinden. Het vormt een soort pijl.

De ‘koelstromen’ (zoals Ferrari ze noemt) zijn de grootste veranderingen ten opzichte van de reguliere F8. Ze zitten ook onder die achterspoiler en op de voorbumper. Beide sets hebben roosters die zijn geoptimaliseerd voor een maximale luchtstroom, terwijl de inlaat voor de intercooler direct achter de zijruiten zit. Deze inlaat moet er ook voor zorgen dat een aantal fantastische geluiden het interieur binnenkomen.

Uit één blok metaal

De lange overhang áchter moet zorgen voor meer downforce aan de achterkant. Elders zijn er subtiele veranderingen aan de koplampen en een paar extra inlaten in de voorste kap. Het idee van Ferrari was om de suggestie te wekken dat de Unica uit één enkel blok metaal is gevormd.

Van het interieur zijn geen foto’s, maar dit zal voor het grootste deel een ongewijzigd F8-interieur zijn met zwart alcantara en stiksels in de kleur van de buitenkant. Wat het project kostte en wie de eigenaar is, is niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)