Als je genoeg auto’s met een steigerend paardje op de motorkap heb gespaard en dan zelf genoeg geld over hebt, wil Ferrari met alle liefde een supercar maken die helemaal naar jouw wensen geconfigureerd is. Dat is het geval bij deze Ferrari KC23. Een ‘groot verzamelaar’ van Ferrari’s vroeg het merk om te laten zien hoe de toekomst van raceauto er misschien uitziet.

Er zijn meer dan een paar knipogen naar de Daytona SP3 in het ontwerp, maar de KC23 is dus gebaseerd op de 488 GT3 Evo. Da’s best gek als je weet dat er een nieuwere 296 GT3 bestaat die ook nog eens best succesvol is. Een reden voor deze keuze kan zijn dat Ferrari er drie jaar over heeft gedaan om de KC23 te ontwikkelen. Daarnaast is de 488 GT3 met 530 raceoverwinningen en 120 titels ook niet bepaald een mislukkeling. Plus de 488 heeft een V8 en de 296 heeft een V6.

Over de keuze voor naam KC23 wil Ferrari niets kwijt. Waarschijnlijk refereert het aan de initialen van de verzamelaar. Zou het Kevin Costner zijn, of misschien iemand die Kees heet en als bijnaam Keesie heeft? Het blijft giswerk. Verder vertelt Ferrari dat het ontwerp van de auto een aantal technische aspecten verbergt. Daarmee refereert het merk aan de afneembare achtervleugel en de luchtinlaten achter de deuren die automatisch omhoog komen wanneer de motor start.

Specificaties van de Ferrari KC23

Ah ja, de motor. De KC23 neemt alle mechanische onderdelen van de 488 GT3 Evo mee. Dit betekent dat een 3,9-liter V8 het vermogen naar de achterwielen stuurt via een versnellingsbak met een dubbele koppeling. Normaal gesproken zou het Balance of Performance ervoor zorgen dat de achtcilinder maximaal 608 pk produceert, maar Ferrari pompte al een 700 pk uit dezelfde motor voor de 488 GT Modificata. Ferrari verklapt niet hoeveel pk de KC23 krijgt, maar zegt wel dat one-off auto geen ‘homologatiebeperkingen’ heeft.

Omdat er geen regeltjes van de FIA zijn, zijn spiegels vervangen door camera’s. Het front dat er nogal imponerend uitziet, bestaat uit één stuk (een clamshell) terwijl de achterkant gedomineerd wordt door het achterlicht dat geïnspireerd is door de Ferrari Vision Gran Turismo. Oh, en die flapjes achter de voorwielen schuiven uit zodat de auto nog wat extra neerwaartse druk genereert.

Speciale wielen voor als ie niet rijdt

De kleur op de KC23 is ook speciaal gemaakt voor deze auto. Ferrari noemt het ‘Gold Mercury’, is in vier lagen aangebracht en bevat vloeibaar metaal zodat de afwerking extra glimt. Er zijn speciale 21-inch wielen vóór en 22-inch wielen áchter voor als de auto niet op het circuit is, maar wordt tentoongesteld. Als het showtime is, dan krijgt hij 18-inch wielen.

Aan de binnenkant is er trouwens niet veel veranderd behalve opnieuw beklede deurpanelen en speciale KC23-stoelen. De one-off Ferrari gaat zijn publieke debuut maken tijdens het Goodwood Festival of Speed. Daarna staat hij tot oktober in het Ferrari-museum in Maranello. We hopen voor KC dat hij hierna gewoon in zijn auto mag gaan rijden…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear