Ferrari 488 GT Modificata kent geen regels

Dit is wat er gebeurt als je een GT3-racer z'n muilkorf afdoet

Foto('s): FerrariFerrari 488 GT Modificata 2020
Foto('s): FerrariFerrari 488 GT Modificata 2020
Foto('s): FerrariFerrari 488 GT Modificata 2020
Foto('s): FerrariFerrari 488 GT Modificata 2020
Foto('s): FerrariFerrari 488 GT Modificata 2020
Foto('s): FerrariFerrari 488 GT Modificata 2020
Ferrari 488 GT Modificata 2020
Ferrari 488 GT Modificata 2020
Ferrari 488 GT Modificata 2020
Ferrari 488 GT Modificata 2020
Ferrari 488 GT Modificata 2020
Ferrari 488 GT Modificata 2020

Ferrari noemt het ‘voorbij de grenzen gaan’. Wij noemen het ‘compleet losgeslagen’. Want deze Ferrari 488 GT Modificata is wat je krijgt als je een race-488 ontdoet van de ketens die hem door zijn raceklasse werden opgelegd. Het woord ‘Modificata’ houdt volgens het merk in dat ‘het design van de auto geëvolueerd is voor betere prestaties’. Het is een combinatie van de beste performance-delen van zowel de 488 GT3 als GTE, met uiteraard weinig aandacht voor het beklemmende ‘Balance of Performance’-reglement.

Dat betekent dat de 3,9-liter twin-turbo V8 werd getrakteerd op ‘innovatieve oplossingen’ en een agressievere high-performance mapping. Het resultaat is ‘ongeveer’ 700 pk, zonder Ferrari’s kenmerkende betrouwbaarheid aan te tasten’. Oh, en hij klinkt vast ontzettend goed. Er zijn verschillende overbrengingsverhoudingen beschikbaar en je krijgt een koolstofvezel koppeling om met de extra kracht om te kunnen gaan.

Aero-aanpassingen

Het is een moderne Ferrari, dus de aerodynamica speelt een grote rol. Het schijnt dat de Ferrari 488 GT Modificata een compleet nieuwe set-up krijgt: goed voor veel downforce, terwijl ‘het centrale drukpunt naar voren wordt verlegd’. Net als bij de GTE-auto is de gehele carrosserie van koolstofvezel, behalve het dak – dat is van aluminium. Ferrari claimt dat er bij 230 km/u maar liefst 1.000 kilo aan downforce voorhanden is.

De ophanging komt van de 488 GTE, het ABS van de GT3 Evo, en er zijn nieuwe Brembo-remmen aan boord. Ook krijg je een V-Box, Bosch-datatelemetrie, een achteruitkijkcamera in hoge resolutie, een heuse passagiersstoel en een bandendrukmanagementsysteem.

Kan iedereen met geld de Ferrari 488 GT Modificata kopen?

Nou, nee. Alleen coureurs die recent al een Ferrari in de Competizioni GT of Club Competizioni GT reden, komen in aanmerking. Het aantal exemplaren dat wordt gebouwd, is dan ook beperkt. Hoe beperkt, dat weten we niet – noch weten we de prijs. Maar doet dat er iets toe? Het is een losgeslagen race-Ferrari – het onbetaalbare voer voor je dromen.

Reacties
  1. TG zegt op 25 november 2020 om 18:06:

    Een twin turbo Ferrari?
    Komt niet vaak voor volgens mij, leuke foto van het motorblok.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken