Heb je een slechte dag? Nu niet meer, want Ferrari komt je opvrolijken door hun nieuwste GT te onthullen. De Ferrari Portofino is de opvolger van de California. En er vallen gelijk twee dingen op: hij ziet er geweldig uit en Portofino is een uitstekende naam voor een Grand Tourer met klapdak. De naam verwijst naar een kustplaatsje in het noorden van Italië.
Oké, leuk allemaal, maar wat zijn de specificaties?
Het gaat hier om een Ferrari, dus je hoeft (voorlopig?) niet bang te zijn dat de Portofino minder dan acht cilinders heeft. Hij heeft er echter ook niet méér: onder de kap ligt een V8 met een cilinderinhoud van 3,9 liter. Deze motor bezorgt de Portofino 600 pk en 760 Nm, wat 40 pk en 5 Nm meer is dan de California T had. Het duwtje van 0 naar 100 km/u is geklaard in 3,5 seconden, en hij blijft doorgaan tot de teller 320 km/u aantikt.
Maar deze Ferrari Portofino moet het niet alleen van zijn brute kracht hebben. Ondanks dat er bij een GT doorgaans weinig behoefte zal zijn aan verbluffende aerodynamische foefjes, heeft dit Ferrari er niet van weerhouden om hier veel aandacht aan te besteden. Inlaten aan beide kanten van de led-koplampen laten de luchtstroom door de wielkasten lopen, wat voor minder luchtweerstand zorgt. Het ziet er ook nog eens prachtig uit: Flavio Manzoni, Ferrari’s kunstzinnige designdirecteur, is een meester in het verwerken van aerodynamische oplossingen in de Ferrari-typische esthetiek.
Kan ik met de Ferrari Portofino ook trackdays bezoeken?
Doe wat je niet laten kunt. De Ferrari Portofino heeft een volledig nieuw aluminium onderstel, wat er samen met de aerodynamica zeer waarschijnlijk voor zorgt dat ie het ook op een circuit prima zal doen. Komende maand, op de autoshow van Frankfurt, kunnen we Ferrari’s nieuwste in het echt aanschouwen. Daar zullen we ook meer details over ‘m te weten komen. Een precieze introductiedatum, en de Nederlandse en Belgische prijzen, moeten we je voorlopig nog even schuldig blijven.
Reacties