Ford probeerde hun nieuwe elektrische SUV nog verborgen te houden tot de officiële onthulling. Maar door een beetje graafwerk van wat enthousiaste Ford-forumgebruikers konden we vlak voor het weekend de eerste beelden en specificaties zien. Nu is het doek officieel van de Ford Mustang Mach-E getrokken. Dus, wat is het? Bij het bedenken van de naam van deze nieuwe SUV heeft Ford – vrij letterlijk – het beste paard van stal gehaald. En dat brengt nogal wat verwachtingen met zich mee. Het is een beetje als je pasgeboren zoon Muhammad Ali noemen. Je moet wel zeker weten dat hij geen vadsige bankhanger wordt.

Een Mustang als SUV? Gaat dat goed?

Om niet gelijk een bozige menigte op de stoep te hebben, heeft Ford geprobeerd om in ieder geval aan de buitenkant het gevoel van de Mustang te vertalen in een SUV-vorm. Amko Leenarts, hoofddesigner van Ford Europa, zegt hierover: ‘De neus is zo laag mogelijk gehouden en de achterste wielkasten zijn breed en hoger, waardoor je dat echte Mustang-gevoel krijgt. De auto is 1,60 meter hoog, en als je dit combineert met de coupélijn, zorgt het ervoor dat het geen typische SUV meer is. Eigenlijk hadden we een nieuwe term voor deze auto moeten bedenken.’
Maar het zijn niet alleen de vormen van de carrosserie waarin je uiterlijke kenmerken van de Mustang terugziet. Zo heeft hij de typische voor- en achterlichten van de Mustang meegekregen. Ook zul je geen Ford-logo op de auto vinden: er zijn enkel Mustang-logo’s te zien. ‘We zijn erg trots op het logo en we laten het daarom ook graag zien’, zegt Leenarts.

Futuristisch interieur in de Ford Mustang Mach-E

Aan de binnenkant moet je iets beter zoeken naar de Mustang-kenmerken. Je vindt daar wel een double-cowl dashboard, maar verder komt het dichter in de buurt van het interieur van een Tesla. Je krijgt een horizontaal scherm voor je en in het midden van het dashboard een groot verticaal scherm. Onderaan zit nog wel een fysieke volumeknop, waaraan je nog gewoon lekker kunt draaien. En dat zul je ook doen, want het geluid wordt verzorgd door een B&O-soundbar die geïntegreerd is in het dashboard over de volledige breedte. En mocht je daarvan vaak gebruik maken, dan zal de verticale tablet gelijk de radio voor je selecteren. Het systeem maakt namelijk gebruik van Alexa, de assistente van Amazon die leert wat je doet je daarmee het leven vervolgens een stukje makkelijker probeert te maken.

Hoe ver kun je komen?

In het begin zullen er – naast een First Edition – twee versies beschikbaar komen van de Ford Mustang Mach-E. De versie die je hierboven ziet, heeft een actieradius van 600 kilometer en zal de ruim twee ton wegende auto in iets meer dan vijf seconden naar 100 km/u laten gaan. De andere versie heeft een iets kleinere actieradius van ongeveer 400 kilometer. Deze versies zullen eind 2020 bij de dealers te vinden zijn. Daarna zal er ook nog een GT-versie komen. Aan de specificaties op de gelekte pagina’s konden we al zien dat deze in ongeveer 3,5 seconden naar 100 km/u schiet. Vrij vlot voor een gemiddelde gezinsauto. De twee versies die eind 2020 komen, zullen tussen de 40.000 en 50.000 euro gaan kosten. Tel daar waarschijnlijk nog een aanzienlijk bedrag bij op voor de GT-versie.

Waar moet deze Mach-E het tegenop nemen?

‘We verwachten ontzettend veel van deze auto’, vertelt Amko Leenarts. ‘We zullen concurreren met de Model Y van Tesla, maar ik denk dat eigenlijk dat we vooral de Volkswagen ID 4 als grootste concurrent zullen hebben.’ Foto’s: Lou van Houdt voor TopGear Nederland

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)