Dit briljante ding is de nieuwe Ford Supervan 4. De naam doet correct vermoeden dat dit de vierde keer is in de afgelopen 50 jaar dat Ford een volslagen uit de hand gelopen vrijdagmiddagborrel organiseerde met de technische afdeling. Het busje produceert ongeveer 2.000 pk en een koppel van 1.800 Nm. En je raadt het al: hij is volledig elektrisch. De officiële naam luidt dan ook Ford Pro Electric Supervan… wij houden het bij Supervan 4.

Waarom nu een elektrische aandrijving gebruiken voor het vierde superbusje? Nou, misschien ken je de eenmalige Mach-E 1400 uit 2020 nog: een elektrische SUV met 1.400 pk met een bloedhekel aan banden die was ontworpen om je eraan te herinneren dat de Mach-E te koop was. Nu wil het geval dat Ford onlangs de orderboeken heeft geopend voor de E-Transit. En wat is een beter hulpmiddel om klanten naar showrooms te leiden dan een E-Transit met ruim tien keer meer vermogen dan de productieversie?

Er bleef weinig over van de E-Transit Custom

Dit project begon met iemand die een haakse slijper in een E-Transit Custom zette. De bodemplaat en het de plek waar de accu’s zaten bleven over, en niet veel meer. Daarbovenop bakte Ford een buizenframe met op maat gemaakte subframes voor en achter, bekleed met een volledig uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie.

In hetzelfde batterijslot als de donorauto bevindt zich nu een 50-kWh pakket met vloeistofgekoelde lithium-ion batterijen. Ford maakte het pakket schaalbaar, dus er kunnen nog kWh’tjes toegevoegd worden. Laten we eerlijk zijn, ze hebben geen tekort aan ruimte.

De totale actieradius van de Ford Supervan 4, zoals het er nu uitziet? Ongeveer 35 kilometer op racetempo, goed voor anderhalve ronde Nürburgring. Er zijn dikke remmen van het merk Alcon met stalen schijven, ophanging met dubbele wishbones en een volledige rolkooi naar FIA-specificaties. Er is zelfs een afneembare trekhaak waarmee je tot wel 2.250 kilo kunt trekken.

De Ford Supervan 4 heeft vier elektromotoren

De batterij voedt vier elektromotoren: twee voor, twee achter. In totaal zijn er twee differentiëlen en twee versnellingsbakken – één per setje elektromotoren. Dus het is niet zo dat er op elk wiel een elektromotor zit, voor de duidelijkheid. De motoren zijn los te koppelen om actieradius te winnen. De 0-100-tijd is minder dan 2 seconden en de topsnelheid ligt boven de 320 km/u.

Iets met de frontale dwarsdoorsnede van een bushalte zal aerodynamisch nooit ideaal zijn, maar Ford is diep in zijn trukendoos gedoken. De grote koolstofvezel luchthapper in de neus stuurt lucht door de bus heen en laat deze boven de achterste kentekenplaat weer naar buiten. Achterop zien we dezelfde soort steunberen die we al op de Ford GT zagen. Bij 300 km/u is het hele aeropakket goed voor 500 kilo downforce.

Ook deze bus kan driften

Er is ook een hydraulische handrem, die boekdelen spreekt over de plannen voor de Ford Supervan 4. Driften is een mogelijkheid, maar ook een bloedsnelle rondetijd. Met zijn sprintvermogen moet een dragrace op zijn tijd ook een prima optie zijn. Via het 15,5-inch display kun je kiezen uit de rijmodi Road, Track, Drag, Drift en Rally.

Duik in het instellingen-submenu en het wordt echt nerdy: je kunt de launchcontrol vertellen op welk type ondergrond je staat. Onze persoonlijke favoriet is de bandenreinigingsmodus (noem het gerust de smokey burnout-modus). Deze nieuwe functie remt de ene as volledig af, terwijl de andere as op hoog vermogen ronddraait. Zo kun je alle plaktroep van de banden schrobben.

De Ford Supervan 4 gaat een heuvelklim doen als debuut

De Supervan 4 zal zijn debuut maken op het Goodwood Festival of Speed, de heuvel op scheurend in de hoogst capabele handen van Romain Dumas – huidige FoS-recordhouder in de VW ID.R. Ook is hij tweevoudig Le Mans-winnaar en houder van de elektrische ronderecords op de Nürburgring en Pikes Peak in de Volkswagen ID.R. Zoals we al zeiden, capabel. Op weg naar het Festival of Speed? Volg gewoon de rookwolken en de geur van verbrand rubber, je zult de elektrische Ford Supervan 4 in een mum van tijd vinden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)