
Franse milieubewegingen kijken waarschijnlijk watertandend naar onze treinstations, waar het ramvol staat met allemaal fietsen. Bij onze overburen willen ze maar wat graag dat meer Fransen de fiets kiezen. Daarom gaan autoreclames nu ook actief fietsen, wandelen en het openbaar vervoer aanprijzen. Niet uit eigen beweging, maar omdat het wettelijk verplicht wordt om deze teksten op te nemen in reclames voor auto’s.
Reclamemakers hebben drie opties voor de teksten: ‘overweeg carpoolen’, ‘neem dagelijks het openbaar vervoer’ of ‘voor korte stukjes, kies lopen of fietsen’. De teksten zijn verplicht voor alle soorten advertenties, van radio tot print tot televisie. Daarbij wordt de hashtag #SeDeplacerMoinsPolluer verplicht, wat zoiets betekent als ‘vervuil minder tijdens het verplaatsen’. De nieuwe wet geldt vanaf maart en op een overtreding staat een boete van 50.000 euro.
Nog meer maatregelen
Het moet van de Fransen sowieso maar klaar zijn met al die grote vervuilende auto’s. Sinds vorig jaar moeten Franse kopers voor elke kilo die hun brandstofauto boven de 1.800 kilo weegt 10 euro extra belasting betalen. Vanaf 2028 mag er in Frankrijk geen reclame meer gemaakt worden voor auto’s die meer uitstoten dan 123 gram CO2 per kilometer.
Meer van TopGear


Deze Nederlandse stad gaat reclames voor benzineauto’s verbieden (om verkopen te remmen)

Gezocht: vrouw die een burnout kan

Lolreclame: Volkswagen Trailer Assist

Audi door het stof om deze vreselijke afbeelding

Belgische partijen willen autoreclames verbieden

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ha, ha geldt die 10 euro boven de 1800kg ook voor EV?