
Franse milieubewegingen kijken waarschijnlijk watertandend naar onze treinstations, waar het ramvol staat met allemaal fietsen. Bij onze overburen willen ze maar wat graag dat meer Fransen de fiets kiezen. Daarom gaan autoreclames nu ook actief fietsen, wandelen en het openbaar vervoer aanprijzen. Niet uit eigen beweging, maar omdat het wettelijk verplicht wordt om deze teksten op te nemen in reclames voor auto’s.
Reclamemakers hebben drie opties voor de teksten: ‘overweeg carpoolen’, ‘neem dagelijks het openbaar vervoer’ of ‘voor korte stukjes, kies lopen of fietsen’. De teksten zijn verplicht voor alle soorten advertenties, van radio tot print tot televisie. Daarbij wordt de hashtag #SeDeplacerMoinsPolluer verplicht, wat zoiets betekent als ‘vervuil minder tijdens het verplaatsen’. De nieuwe wet geldt vanaf maart en op een overtreding staat een boete van 50.000 euro.
Nog meer maatregelen
Het moet van de Fransen sowieso maar klaar zijn met al die grote vervuilende auto’s. Sinds vorig jaar moeten Franse kopers voor elke kilo die hun brandstofauto boven de 1.800 kilo weegt 10 euro extra belasting betalen. Vanaf 2028 mag er in Frankrijk geen reclame meer gemaakt worden voor auto’s die meer uitstoten dan 123 gram CO2 per kilometer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Gezocht: vrouw die een burnout kan

Lolreclame: Volkswagen Trailer Assist

Audi door het stof om deze vreselijke afbeelding

Belgische partijen willen autoreclames verbieden

Chevrolet dist Mustang op zijn verjaardag

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Ha, ha geldt die 10 euro boven de 1800kg ook voor EV?