
Franse milieubewegingen kijken waarschijnlijk watertandend naar onze treinstations, waar het ramvol staat met allemaal fietsen. Bij onze overburen willen ze maar wat graag dat meer Fransen de fiets kiezen. Daarom gaan autoreclames nu ook actief fietsen, wandelen en het openbaar vervoer aanprijzen. Niet uit eigen beweging, maar omdat het wettelijk verplicht wordt om deze teksten op te nemen in reclames voor auto’s.
Reclamemakers hebben drie opties voor de teksten: ‘overweeg carpoolen’, ‘neem dagelijks het openbaar vervoer’ of ‘voor korte stukjes, kies lopen of fietsen’. De teksten zijn verplicht voor alle soorten advertenties, van radio tot print tot televisie. Daarbij wordt de hashtag #SeDeplacerMoinsPolluer verplicht, wat zoiets betekent als ‘vervuil minder tijdens het verplaatsen’. De nieuwe wet geldt vanaf maart en op een overtreding staat een boete van 50.000 euro.
Nog meer maatregelen
Het moet van de Fransen sowieso maar klaar zijn met al die grote vervuilende auto’s. Sinds vorig jaar moeten Franse kopers voor elke kilo die hun brandstofauto boven de 1.800 kilo weegt 10 euro extra belasting betalen. Vanaf 2028 mag er in Frankrijk geen reclame meer gemaakt worden voor auto’s die meer uitstoten dan 123 gram CO2 per kilometer.
Meer van TopGear


Deze Nederlandse stad gaat reclames voor benzineauto’s verbieden (om verkopen te remmen)

Gezocht: vrouw die een burnout kan

Lolreclame: Volkswagen Trailer Assist

Audi door het stof om deze vreselijke afbeelding

Belgische partijen willen autoreclames verbieden

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Wie nog naar Frankrijk of Duitsland wil met de auto, kan nu heel eenvoudig geld besparen (en een boete voorkomen)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mogelijk heb je tien jaar lang te veel betaald aan de RDW – zo krijg je je geld terug

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ha, ha geldt die 10 euro boven de 1800kg ook voor EV?