
Het zoontje van de president van Equatoriaal-Guinea liet wat staatsgeld verdwijnen en op haast magische wijze verscheen er een poenige autocollectie. De Zwitserse autoriteiten vonden het allemaal iets te toevallig en namen de supercarcollectie in beslag om geveild te worden. De Veneno Roadster in die collectie werd de duurste Lamborghini ooit.
De Lamborghini Veneno Roadster is een van de 25 auto’s die geveild werden. Bonhams schatte de Veneno vooraf op 4,5 tot 5 miljoen euro, maar dat was nog dik 2 miljoen euro te conservatief. Hij ging voor 7,6 miljoen euro. In totaal is er voor zo’n 24,7 miljoen euro aan auto’s verkocht.
Bonhams schatte de Koenigsegg One:1 in op 1 à 2 miljoen euro, waardoor Koenigsegg een beetje boos was. De Zweedse autobouwer had gelijk, want de zeldzame auto ging onder de hamer voor 4,2 miljoen euro. Een LaFerrari ging voor 2 miljoen euro en een Aston Martin One-77 voor 1,4 miljoen euro. Een gedeelte van het ingezamelde geld wordt gebruikt om sociale projecten te kunnen financieren in Equatoriaal-Guinea.
Wat krijg je voor de duurste Lamborghini ooit?
Lamborghini heeft maar negen Veneno Roadsters gebouwd. Hij is gebaseerd op de Aventador en achterin ligt een 6,5-liter V12 die zorgt voor 750 pk. Binnen drie seconden zit de Veneno Roadster aan de 100 km/u en hij trekt door tot een topsnelheid van 354 km/u. Nieuw kostte deze Lambo 3,3 miljoen euro, zonder belastingen. Deze Veneno Roadster is de zevende gebouwde en heeft 321 hele kilometers op de teller staan.
Meer van TopGear


Lambo Veneno Roadster: dubbel lekker

TopGear Lamborghini Special: nu uit!

Lamborghini: unieke one-offs

Lamborghini Veneno Roadster: oef

Lamborghini Veneno: uitzinnig

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
