Tien minuten, zo lang duurde het voordat de GMC Hummer EV compleet uitverkocht was. Dat ging om de Edition 1 van omgerekend zo’n 92.000 euro. Hoeveel er precies zijn gereserveerd, is trouwens niet bekend. Op een later punt komen er goedkopere uitvoeringen van de nieuwe elektrische Hummer. Tot die tijd zetten we even de vijf belangrijkste feiten op een rijtje, opdat we de nieuwe GMC niet uit het oog verliezen.

01. Het is de eerste Hummer sinds… eeuwen

In de vroege jaren negentig besloot AM General ‘burgerversies’ te gaan verkopen van de Humvee, die ze hadden ontwikkeld voor het Amerikaanse leger. GM kocht de merkrechten in 1999 en lanceerde een paar jaar later de H2. Dat was rommel: groot, dorstig, langzaam en opschepperig. Een paar jaar daarna kwam de H3, die weliswaar kleiner, maar toch nog erger was. In 2010 hief GM Hummer op in de nasleep van het bijna-faillissement. But now it’s back (baby)!

02. De GMC Hummer EV is veel sneller dan noodzakelijk

Hij wordt neergezet als ‘de ultieme offroad-EV-supertruck’, en dus heeft ie drie elektromotoren die samen zo’n 1.000 pk naar alle vier de wielen sturen. Zo. Een speciale ‘WTF-modus’ (die, haha, staat voor Watts To Freedom) maakt het mogelijk van 0 naar 96 km/u (60 mph) te gaan in ‘om en nabij de drie seconden’. Dat is haast belachelijk, omdat dit ding waarschijnlijk meer weegt dan een doorsnee rijtjeshuis.

03. Hij kan dwars (maar dan anders)

De GMC Hummer EV staat op 35-inch banden (hoewel 37-inch ook kan) en adaptieve luchtvering met een Extract Mode die de carrosserie zo’n 15 centimeter kan optillen. De batterij wordt beschermd door een dikke staalplaat aan de onderkant en heel veel camera’s houden obstakels in de gaten. Het leukst is Crab Walk, waarmee de Hummer diagonaal kan rijden door de achterwielen in dezelfde richting te laten wijzen als de voorwielen. In de video hieronder wordt dit kort gedemonstreerd.

https://youtu.be/lr82LH4DdCM

04. Hij doet 560 kilometer op één lading

GM schat dat de Hummer EV een actieradius heeft van ‘meer dan 560 kilometer’ dankzij zijn slimme (en ongetwijfeld enorme) Ultium-batterij. Het systeem werkt op 800 volt, net als bij de Porsche Taycan, dus als je ergens een 350-kW snellader kunt vinden (ja, die zijn er al), dan moet je er elke 10 minuten zo’n 160 kilometer reikwijdte bij kunnen laden.

05. De GMC Hummer EV heeft concurrentie (echt!)

Elektrische pick-ups zijn opeens een ding. Ford werkt aan een e-versie van Amerika’s (jaar in, jaar uit) bestverkochte auto, de F-150, die in 2022 zou moeten komen. Ford heeft ook zo’n 500 miljoen dollar geïnvesteerd in Rivian, een zeer serieuze start-up die gelieerd is aan Amazon. Hun R1T zou begin 2021 in de verkoop moeten gaan. En laten we de Tesla Cybertruck niet vergeten, die eind volgend jaar komt. De productiestart van de Hummer EV staat eveneens gepland voor eind 2021.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)