
De Lotus Elise. Het sportautootje van de kleine Engelse autofabrikant is een stuk veelzijdiger dan je zou denken. Zo zagen we hem eerder als beestachtige raceauto met een dubbele Hayabusa-viercilinder en met een V10-motor uit een BMW M5. De bekendste transformatie van de Lotus Elise is die van Hennessey. De Texaanse tuner veranderde het gooi- en smijtwagentje in de snelste auto ter wereld.
Je kijkt naar een zeldzame Hennessey Venom GT, ooit de snelste productieauto ter wereld, totdat de Koenigsegg Agera RS een poging waagde. Alleen de motorkap, voorruit en het chassisnummer zijn origineel Lotus. Het is de negende van in totaal dertien exemplaren en hij werd in elkaar gezet in 2010. Het is het enige witte exemplaar dat Hennessey ooit bouwde en hij was ooit te zien op het Pebble Beach Concours d’Elegance. Nieuwprijs? 1,5 miljoen dollar.
Specificaties van de Hennessey Venom GT
De mannen van Hennessey Performance legden een 7,0-liter V8-motor van Chevrolet in de auto en monteerden daar nog twee turbo’s op. De nieuwe V8 zou goed zijn voor 1.244 pk en 1.566 Nm en de zesbak uit de Ford GT geeft het vermogen door naar de achterwielen. Zijn record behaalde hij door in 13,63 seconden van 0 naar 300 km/u te gaan met een bewezen topsnelheid van 435 km/u.
Daar kom je waarschijnlijk nooit aan, zelfs niet als je hem loslaat in Duitsland, dus misschien is zijn 0 naar 96 km/u-tijd van 2,7 seconden interessanter voor je? Er staat nog maar zo’n 1.200 kilometer op de teller waardoor de auto nog als vers aanvoelt. Je betaalt voor deze Hennessey Venom GT 1.250.000 dollar wat omgerekend zo’n 1,1 miljoen euro is.
Hennessey Venom GT op de testbank
Foto’s: Choice Auto Sales via Cars.com
Meer van TopGear


Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Hennessey Venom F5 is klaar voor een nieuw record

Is de Hennessey Venom F5 sneller als je ’m uit een vliegtuig gooit?
Voorlopers van de Bugatti Chiron

Dit is de allersterkste productieauto met een handbak ter wereld

John Hennessey hoopt dat Koenigsegg en Bugatti ook 500 km/u willen halen

Zo klinkt de V8-motor van de Hennessey Venom F5 Revolution (1.800+ pk!)

De Hennessey Venom F5 Revolution is de circuitversie van de F5 (maar wel met kenteken)

Wanneer gaat de Hennessey Venom F5 eindelijk een snelheidsrecord breken?

Hennessey Venom F5: Hoe houd je 1.842 pk in bedwang?

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten
