
De Lotus Elise. Het sportautootje van de kleine Engelse autofabrikant is een stuk veelzijdiger dan je zou denken. Zo zagen we hem eerder als beestachtige raceauto met een dubbele Hayabusa-viercilinder en met een V10-motor uit een BMW M5. De bekendste transformatie van de Lotus Elise is die van Hennessey. De Texaanse tuner veranderde het gooi- en smijtwagentje in de snelste auto ter wereld.
Je kijkt naar een zeldzame Hennessey Venom GT, ooit de snelste productieauto ter wereld, totdat de Koenigsegg Agera RS een poging waagde. Alleen de motorkap, voorruit en het chassisnummer zijn origineel Lotus. Het is de negende van in totaal dertien exemplaren en hij werd in elkaar gezet in 2010. Het is het enige witte exemplaar dat Hennessey ooit bouwde en hij was ooit te zien op het Pebble Beach Concours d’Elegance. Nieuwprijs? 1,5 miljoen dollar.
Specificaties van de Hennessey Venom GT
De mannen van Hennessey Performance legden een 7,0-liter V8-motor van Chevrolet in de auto en monteerden daar nog twee turbo’s op. De nieuwe V8 zou goed zijn voor 1.244 pk en 1.566 Nm en de zesbak uit de Ford GT geeft het vermogen door naar de achterwielen. Zijn record behaalde hij door in 13,63 seconden van 0 naar 300 km/u te gaan met een bewezen topsnelheid van 435 km/u.
Daar kom je waarschijnlijk nooit aan, zelfs niet als je hem loslaat in Duitsland, dus misschien is zijn 0 naar 96 km/u-tijd van 2,7 seconden interessanter voor je? Er staat nog maar zo’n 1.200 kilometer op de teller waardoor de auto nog als vers aanvoelt. Je betaalt voor deze Hennessey Venom GT 1.250.000 dollar wat omgerekend zo’n 1,1 miljoen euro is.
Hennessey Venom GT op de testbank
Foto’s: Choice Auto Sales via Cars.com
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Hennessey Venom F5 is klaar voor een nieuw record

Is de Hennessey Venom F5 sneller als je ’m uit een vliegtuig gooit?
Voorlopers van de Bugatti Chiron

Dit is de allersterkste productieauto met een handbak ter wereld

John Hennessey hoopt dat Koenigsegg en Bugatti ook 500 km/u willen halen

Zo klinkt de V8-motor van de Hennessey Venom F5 Revolution (1.800+ pk!)

De Hennessey Venom F5 Revolution is de circuitversie van de F5 (maar wel met kenteken)

Wanneer gaat de Hennessey Venom F5 eindelijk een snelheidsrecord breken?

Hennessey Venom F5: Hoe houd je 1.842 pk in bedwang?

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
