
‘De idiootste ideeën zijn de leukste’, bazelt de zeventienjarige Bram terwijl Pablo van Tattoo Mallorca zijn inktnaald op het achterwerk van zijn beschonken klant zet. In welke staat de werknemers van General Motors verkeerden toen ze de Hummer H1 verzonnen, is voor ons onduidelijk. Maar we zijn blij dat ze op het absurde idee kwamen om een legervoertuig als de Humvee om te bouwen tot straatauto.
Het omgebouwde legervoertuig werd direct een icoon en er kwam zelfs een tweede generatie. De zogenoemde H2 was er alleen voor de burger en er kwam geen militaire uitvoering. De nieuwste Hummer keert weer terug naar de barakken. Precies andersom dus: GM pakt dit keer de burger-Hummer en bouwt hem om tot een legervoertuig.
Hummer EV is een ‘lichtgewicht EV’ voor het Amerikaanse leger
Overigens heet de nieuwe Hummer voor het leger geen High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle, (HMMWV, wat verbasterd is tot Humvee) maar All-Electric Military Concept Vehicle (eISV). Een concept dus nog, want de auto moet eerst nog uitvoerig getest worden. Daarna kan het Amerikaanse leger beslissen of ze een bestelling willen plaatsen.
In 2050 wil de Amerikaanse krijgsmacht volledig CO2-neutraal zijn. Daar moeten elektrische voertuigen bij gaan helpen. De Hummer EV pick-up wordt nu eerst geanalyseerd en gedemonstreerd. Daarna zou hij bij het Amerikaanse leger ingezet kunnen worden als een ‘light to heavy duty battery electric vehicle‘. De normale elektrische Hummer weegt in de dikste uitvoering 4.000 kilo.
Weinig comfort
Nu zie je op de foto’s hierboven dat er nogal wat onderdelen worden afgeschroefd, zoals het dak en de deuren. Dat zal wel iets schelen, maar alleen de batterij van de Hummer EV zou al bijna 1.300 kilo wegen. Echt een vederlicht, zal de elektrische leger-Hummer niet zijn. Hoeveel de conceptversie precies weegt, is niet bekend.
De legerversie staat in ieder geval op hetzelfde ‘Ultium’-platform. Daarmee krijgen soldaten 1.014 pk, en 15.592 Nm om mee te spelen. De normale versie komt 529 kilometer ver en gaat binnen de 3 seconden naar de 100 km/u. Opladen kan met een 800-Volt lader waarmee je in 12 minuten, 160 kilometer kunt bijladen. Nu nog zo’n oplader vinden terwijl je druk bezig bent met het land verdedigen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is

Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn

De GMC Hummer EV (met 1.000 pk) zit in de nieuwe Call of Duty

De elektrische Hummer zorgt voor meer uitstoot dan een benzineauto

GMC wil de Hummer EV naar Europa brengen, maar is ie niet veel te zwaar?

Zwaar geschut: Defensie gaat voor de elektrische Opel Rocks Electric

Defensie gaat weer voor Mercedes G-klasse, wordt wel in Nederland gebouwd

Defensie verkoopt lading bijzondere speeltjes (voor een prikkie?)

Moet Defensie de stokoude Mercedes G-klasses ombouwen van diesel naar EV’s?

De Defenture Vector is het nieuwe voertuig voor de Luchtmobiele Brigade

Zo rij je gratis met een tot camper omgebouwde legertruck door heel Amerika

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)
