
Mazda heeft aan de bestaande MX-30 een verbrandingsmotor toegevoegd die de actieradius moet vergroten, een zogeheten range-extender. Dat mag geen groot nieuws lijken, maar de oplossing waarvoor ze hebben gekozen, is geniaal. Het belangrijkste: de wankelmotor is terug. En daarom wint deze MX-30 de TG EV Award voor Innovatie van het Jaar 2023.
Die hebben we niet meer gezien sinds hij de achterwielen van de RX-8 aandreef. Deze keer bouwt Mazda echter een 75 pk sterke variant met één rotor die een 17,8-kWh accu oplaadt, die op zijn beurt een 170-pk elektromotor voedt die de voorwielen aandrijft.
Actieradius van de Mazda MX-30 R-EV
Hij heeft als voordeel dat ie ultracompact is (15 procent lichter en 25 procent efficiënter dan de motor in de RX-8) en zodoende geen nadelige invloed heeft op de binnenruimte. De hele plug-in hybride aandrijflijn past netjes onder de motorkap en de benzinetank slikt 50 liter, waardoor de MX-30 R-EV een bereik heeft van 640 kilometer.

De motor mag dan op geen enkele manier met de wielen verbonden zijn, en ja, een opvolger van de 787B die ooit Le Mans won, zou nog leuker zijn geweest. Maar de wankelmotor is terug, en daar worden we al heel blij van.
3 reacties op “Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Hier is ie dan eindelijk: de Mazda MX-30 R-EV met wankelmotor

Dit is het logo van Mazda’s nieuwe auto met wankelmotor

Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Mazda komt met wankelmotor als range-extender

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Waarom Nio wat ons betreft een frisse insteek biedt

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Waarom de Lamborghini Revuelto met V12 toch een EV Award wint

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Waarom de Citroën Oli wat ons betreft de beste elektrische conceptcar is

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Mazda bevestigt dat ze werken aan de opvolger van de RX-7 (mét wankelmotor)

Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Deze dieselmotor is 80% kleiner en 30% zuiniger (en zou 1.000 pk kunnen leveren)

Kerel bouwt een knotsgekke 15,7-liter wankelmotor met 12 rotors

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Deze 10 (onverwachtse) elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt als je doorrijdt op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Wauw. 1 op 13 dat lukt niet met een bev want die zijn meestal zuiniger. Wat een vooruitgang.
Dit concemt bestaat El heel lang. Kijk naar fisker of de BMW i3… en nu zet Mazda dit oude idee van het plaatsen van een grasmaaier motor in een “EV” in de vorm van een range extender met een wankelmotor en TG vind dit “de EV innovatie van 2023??” Dit is een grap toch?
Serieus, niemand wordt blij van een eentonige (want optimaal RPM) brommer in je auto…
50 liter benzine geeft een schamele 640km actie radius? Dat is net 1:12. Moderne auto’s moeten toch tegen de 1:20 kunnen doen? Als het een typefout is er er 30 of 25 liter stond was dan was het wel oke.