Een Hyundai was vroeger vaak een auto die verstandig was, maar niet zozeer eentje die je per se wilde. Er waren gelukkig modellen zoals de Genesis Coupé en Veloster die de emotie iets meer probeerden aan te spreken in plaats van de ratio. Die auto’s zagen er vooral aardig uit, de Hyundai i30 N is ook in dynamisch opzicht een belangrijk kantelpunt voor het merk Hyundai en het submerk N. De snelle hatchback kwam in 2017 op de markt en toen vroegen we ons af: wat kost een Hyundai i30 N tegenwoordig nog?

Want dit moet toch wel het ideale moment zijn om er eentje te kopen. De eerste afschrijving heeft lekker haar werk gedaan, althans dat hopen we. Anderzijds is de auto nog jong genoeg om dagelijks te gebruiken. In dit artikel gaan we kijken hoe het ervoor staat met de i30 N, hoeveel er te koop staan, wat de Hyundai i30 N kost en waar je allemaal op moet letten. Tenslotte hebben we nog een aantal alternatieven voor.

Specificaties

De Hyundai i30 werd eind september in 2017 voorgesteld. We zeggen weliswaar ‘de Hyundai i30 N’, maar er zijn er eigenlijk meerdere. Bij de introductie was er namelijk keuze uit vier verschillende varianten. Allevier hebben ze een 2,0-liter T-GDI Theta-viercilinder benzine motor met turbo. Standaard levert deze 250 pk en 353 Nm. 0-100 km/u is in 6,4 seconden achter de rug, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Je kan de gewone Hyundai i30 N herkennen aan de 18-inch velgen en 17-inch remmen.

  • i30 N1
  • i30 N1 Performance
  • i30 N2
  • i30 N2 Performance

Het interessantst is het ‘Performance’-versie, uiteraard. De Performance heeft 275 pk en 378 Nm. Daardoor is de Performance ook iets sneller: 6,1 seconden naar de 100 km/u. Ook krijg je meer sportieve hardware in de vorm van: 19-inch velgen, 18-inch remmen, een sperdifferentieel, dikkere antirollbar achter en een sportuitlaat.

Wat is het verschil tussen een N1 en N2? Dat staat voor het uitrustingsniveau van de i30 N. Het gaat vooral om het zitcomfort, de N2 heeft alcantara bekleding, elektrisch bedienbare stoelen, stoelverwarming, stuurwielverwarming en een lendensteun. Oh, en je kunt je smartphone draadloos laden. Als het gaat om items als sportstoelen, Apple CarPlay, automatisch airco en dergelijke: dat zit er altijd standaard wel op. Er is dus niet zo iets als een kale i30 N.

In 2019 voegt de importeur er een smaakje aan toe in de vorm van de i30 N Fastback. Dit is ook een vijfdeurs hatchback (technisch gezien een liftback), maar dan met een aflopende daklijn en een 70 liter grotere bagageruimte (450 liter in totaal). Deze is alleen leverbaar in Performance-vorm, dus een Fastback heeft altijd de sterke motor.

In 2020 krijgt de Hyundai i30 N een facelift. Dit heeft als consequentie dat hij van de Nederlandse markt wordt gehaald. De facelift zelf is relatief subtiel, de neus is iets afwijkend en er zijn nieuwe koplampen. De Gewone i30 N levert nog altijd 250 pk, maar de N Performance gaat naar 280 pk. Het grootste verschil is dat je de snelle hatchback kunt krijgen met automaat met dubbele koppeling.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Er rijden op dit moment dik 270 exemplaren rond van den Hyundai i30 N. Wellicht dat de importeur zich achter de oren krabt bij het lezen van de voorgaande zin, want in Nederland zijn er nieuw slechts een kleine 40 stuks verkocht. De rest is dus later geïmporteerd. De reden daarachter is begrijpelijk: nieuw zat er behoorlijk wat belasting (BPM) op de i30 N en per jaar is er sprake van BPM-korting.

Dus een wat ouder exemplaar met weinig kilometers importeren is goedkoper dan een nieuwere auto met meer kilometers. Ook al is de prijs gelijk. Gelukkig is de i30 N een behoorlijk populaire auto in Duitsland én België. Met name dat laatste is wel lekker, nu de RDW de Belgische kilometerhistorie overneemt. Scheelt toch weer wat zorgen.

Wat kost een Hyundai i30 N als occasion?

Op dit moment staan er een kleine 30 exemplaren te koop in Nederland. De goedkoopste Hyundai i30 N kost 17.500 euro. Dat betreft dan een hatchback uit 2017 met 155.000 kilometer op de klok. De meeste i30 N’s zitten boven de 20.000 euro. Dat zijn dan exemplaren uit 2018-2019 met iets meer dan een ton op de klok. Het valt op dat de Fastback iets goedkoper lijkt te zijn. Daar kun je dus je voordeel mee doen, want ze zijn ook praktischer.

Uiteraard is een N1 iets meer waard dan een N2 en een Performance ook wat doet met de waarde. Gezien de prijs van grotere remmen en een sperdifferentieel en het kleine prijsverschil, moet je eigenlijk altijd voor de Performance gaan. De duurste Hyundai i30 N in kost 34.290 euro. Dan heb je een getuned exemplaar uit 2018 met minder dan 70.000 kilometer ervaring. Lekker laten staan. Originele exemplaren met minder kilometers zijn goedkoper: dus ga daarvoor.

Wat kost een Hyundai i30 N als occasion in Duitsland?

In Nederland werd de snelle Hyundai maar mondjesmaat verkocht, maar in Duitsland was het een enorm succes. Er staan er namelijk dik 700 te koop. Een enorm ruime keuze dus. Ook zijn de prijzen iets lager dan in Nederland. De goedkoopste Hyundai i30 N in Duitsland kost 13.500 euro. Dan heb je een vroeg exemplaar (wel een Performance) uit 2017 met 190.000 kilometer op de teller. Tussen de 17.000 en 19.000 euro is er een behoorlijk ruime keuze aan i30 N’s met anderhalve ton op de klok.

De duurste i30 N kost in Duitsland 36.390 euro, als we zwaar getunede exemplaren, trackday-tools en TCR-raceauto’s niet meerekenen. Dan heb je een jong exemplaar uit 2023 met zeer weinig kilometers. Houd er rekening mee dat je nog wel BPM moet betalen bij het invoeren, naast de invoerkosten. Dan blijft staan dat de keuze veel groter is dan in Nederland. Dus je favoriete kleur uitzoeken kan wel in Duitsland, niet in Nederland.

Is de Hyundai i30 N betrouwbaar?

De reguliere i30 van deze generatie (modelcode ‘PD’) staat te boek als zeer betrouwbaar en goed nieuws: dat is voor de i30 N niet anders. Wel is het zo dat dit een auto is met een prestatiepotentieel en daar zullen mensen gebruik van willen maken. De i30 staat lager dan een normale en heeft grotere velgen. Check of deze in goede conditie zijn. Controleer ook of de originele Pirelli’s erop zitten. Sowieso, zoek een exemplaar dat zo netjes mogelijk is met sluitende historie.

Wat kost een Hyundai i30 (motorblok 2,0 T-GDI Theta)

In veel gevallen zit de fabrieksgarantie er nog op, zeker met jongere exemplaren met weinig kilometers kun je daar nog een tijdje van genieten. De i30 N is echter geen rijdende tijdbom als de garantie is verlopen. Kleine aantekening: omdat de i30 N nog een heel erg jonge auto is, kan het zijn dat sommige aandachtspunten zich pas later aandienen.

Hoe rijdt zoiets?

Met deze auto konden we kennis maken met het N-Label. Laat je niet misleiden door de relatief ingetogen looks, dit is een echte hot hatch. De wegligging is van een heel erg hoog niveau. Scherp, precies, communicatief, maar zeker niet te hard. De besturing is weliswaar elektrisch, maar het tegengewicht is goed gekozen en er is zowaar iets van gevoel en informatie. De i30 N is echt een rijdersauto en dat merk je aan alles. Hier is erg goed over nagedacht.

Wat kost een Hyundai i30 N N2 Performance (2018)

De prestaties in een rechte lijn zijn gewoon goed. Niemand zal ooit zeggen dat de i30 N te langzaam is, maar het is niet de USP van de auto. Een Leon Cupra is sneller in rechte lijn. De Performance is zeker de moeite waard, zeker gezien het kleine prijsverschil (ook gebruikt). Dat sperdifferentieel is geweldig in elke bocht en de grotere remmen kunnen net wat meer aan. Iets wat men veel vergeet: de zitpositie is uitstekend.

Wat zijn de concurrenten van de Hyundai i30 N?

De directste concurrent is de Volkswagen Golf GTI. Dat is immers de benchmark in deze klasse. De Golf heeft een fraaier interieur en is in een rechte lijn iets sneller. Het grootste verschil is dat de Golf GTI iets volwassener is qua karakter. In vergelijking met de i30 N is de Golf iets stiller, relaxter en daardoor ook iets saaier. Het is nog wel een erg goede allrounder, alhoewel de prijzen relatief hoog zijn voor nette exemplaren.

Volkswagen Golf 7 GTI

Als je niet gaat voor de i30 N Performance, dan is de Ford Focus ST de geduchte concurrent. Ze lijken in veel opzichten best op elkaar. In beide gevallen zijn ze leuker en flamboyanter qua karakter dan de Golf. De zitpositie in de Focus is wat hoog, maar de Recaro’s van de Ford bieden meer steun. Qua prestaties en rijkwaliteiten lijken ze ook op elkaar. Ga je echter wat meer naar de grens, merk je dat de i30 N net wat beter is uitgebalanceerd. Op zich ook niet gek, bij Ford is de Focus RS natuurlijk het topmodel.

Ford Focus ST (DYB) oranje (2025) zijkant rechts schuin achter rijdend

Tot slot is er nog de Peugeot 308 GTI. Die is ook zeer gewaagd aan de i30 N Performance. Zeker als je gaat voor de snelle ‘270’. Zowel qua prestaties als wegligging kun je ze goed met elkaar vergelijken. De Peugeot is ook altijd een vijfdeurs hatchback met handbak. In beide gevallen zijn het dus heel praktische auto’s. De 308 heeft een iets kleinere motor (1.6 liter), maar de 270-versie is door Peugeot Sport helemaal opnieuw opgebouwd en verrassend genoeg de betrouwbaarste 1.6 THP ooit.

Peugeot 308 GTi

Is een Hyundai i30 N zijn prijs waard?

Ja, 100 procent. Dit is niet zomaar een hele goede hot hatch. Als occasion rijpt ie namelijk als een Barolo. De rijeigenschappen zijn zeer goed, de prestaties gewoon prima, de prijs is zeer aantrekkelijk en de betrouwbaarheid staat op een hoog peil. Nadelen? Het interieur schiet niet te kort, maar het is zeker geen hoogtepunt. Maar verder is het de ideale auto als je één auto zoekt die alles kan. En het is ook een geweldige auto ‘voor erbij’. Wij gaan weer de occasionsites afstruinen.

Reacties

  • Peer heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Uhh, volgens mij zijn jullie de Megane 4 RS (trophy) vergeten…..

    Reageer
  • HANS PEPERKAMP (PANNENKOEK) heeft op 26 januari 2025 geschreven:

    Een waterstofmotor in een Hyundai i30N zou een veel betere keuze zijn omdat het een schonere toekomst mogelijk maakt (tik in: ik heb geen toekomst) terwijl jij blijft genieten van prestaties het verbranden van waterstof (tik in: waarom verbranden slecht voor je is) stoot namelijk geen CO2 uit alleen waterdamp (tik in: ik mag niet meer zeuren) wat betekent dat je sportief kunt rijden zonder de planeet verder te belasten bovendien is waterstof snel te tanken en kan het de actieradius (tik in: waar is de Radius) verbeteren zonder de zware batterijen die bij elektrische auto’s nodig zijn dus waarom zou je vasthouden aan fossiele brandstoffen als je met waterstof dezelfde adrenaline (tik in: HELP) kunt ervaren zonder schuldgevoel over het milieu echt iedereen moet inzien dat dit de weg vooruit is, of dat ik de weg helemaal kwijt ben.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)