
Je kent Ken Block nog wel; die man die z’n Subaru nooit in een rechte lijn kon laten rijden, en die James May tijdens zo’n ritje nogal wat angst aanjoeg. Wel, Block doet tegenwoordig rally’s voor Ford, dus kan hij z’n vrijetijdskunstjes natuurlijk niet meer in een Subie vertonen. Afgelopen week onthulde hij z’n nieuwe speelmaatje: een ernstig opgefokte Fiesta.
De auto werd gebouwd door Olsbergs Motorsport Evolution, dezelfde club die de Fiesta’s regelde die vorig jaar Pikes Peak beklommen. Hij weegt 1.100 kg en heeft een 2,0 liter turbomotor aan boord, die tot maar liefst 850 pk kan leveren. Om de gekte een beetje binnen de perken te houden is hij echter begrensd op een miezerige 650 pk. Koppel heeft ie ook: 895 Nm bij 4.400 toeren.
Deze waanzin vindt zijn weg naar allevier de wielen via een sequentiële zesbak met flippertjes. Het schijnt dat de Fiesta van 0 naar 60 mijl per uur (96 km/u) gaat in slechts 2 seconden. Ken’s oude Subaru WRX deed het in 3 seconden. Over de setup van een dergelijke ‘gymkhana’-auto zegt hij: ‘De auto moet natuurlijk over een flinke dot vermogen beschikken, maar vooral moet hij op asfalt aanvoelen alsof hij op gravel rijdt. Hij moet vlot reageren maar weinig grip hebben, en toch volledig controleerbaar zijn. Het is een nauwkeurige balans.’
Ergens deze zomer kunnen we de Fiesta in Block’s nieuwe video, Gymkhana Three, in actie zien.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

Helaas: Het lijkt erop dat de Ford Fiesta dood is en geen opvolger krijgt

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Travis Pastrana geeft rijles in de Subaru Family Huckster: zo rij je Gymkhana

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

Reacties