Ken Block's Gymkhana Fiesta: 650 pk

Je kent Ken Block nog wel; die man die z’n Subaru nooit in een rechte lijn kon laten rijden, en die James May tijdens zo’n ritje nogal wat angst aanjoeg. Wel, Block doet tegenwoordig rally’s voor Ford, dus kan hij z’n vrijetijdskunstjes natuurlijk niet meer in een Subie vertonen. Afgelopen week onthulde hij z’n nieuwe speelmaatje: een ernstig opgefokte Fiesta.

De auto werd gebouwd door Olsbergs Motorsport Evolution, dezelfde club die de Fiesta’s regelde die vorig jaar Pikes Peak beklommen. Hij weegt 1.100 kg en heeft een 2,0 liter turbomotor aan boord, die tot maar liefst 850 pk kan leveren. Om de gekte een beetje binnen de perken te houden is hij echter begrensd op een miezerige 650 pk. Koppel heeft ie ook: 895 Nm bij 4.400 toeren.

Deze waanzin vindt zijn weg naar allevier de wielen via een sequentiële zesbak met flippertjes. Het schijnt dat de Fiesta van 0 naar 60 mijl per uur (96 km/u) gaat in slechts 2 seconden. Ken’s oude Subaru WRX deed het in 3 seconden. Over de setup van een dergelijke ‘gymkhana’-auto zegt hij: ‘De auto moet natuurlijk over een flinke dot vermogen beschikken, maar vooral moet hij op asfalt aanvoelen alsof hij op gravel rijdt. Hij moet vlot reageren maar weinig grip hebben, en toch volledig controleerbaar zijn. Het is een nauwkeurige balans.’

Ergens deze zomer kunnen we de Fiesta in Block’s nieuwe video, Gymkhana Three, in actie zien.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken