
Je kent Ken Block nog wel; die man die z’n Subaru nooit in een rechte lijn kon laten rijden, en die James May tijdens zo’n ritje nogal wat angst aanjoeg. Wel, Block doet tegenwoordig rally’s voor Ford, dus kan hij z’n vrijetijdskunstjes natuurlijk niet meer in een Subie vertonen. Afgelopen week onthulde hij z’n nieuwe speelmaatje: een ernstig opgefokte Fiesta.
De auto werd gebouwd door Olsbergs Motorsport Evolution, dezelfde club die de Fiesta’s regelde die vorig jaar Pikes Peak beklommen. Hij weegt 1.100 kg en heeft een 2,0 liter turbomotor aan boord, die tot maar liefst 850 pk kan leveren. Om de gekte een beetje binnen de perken te houden is hij echter begrensd op een miezerige 650 pk. Koppel heeft ie ook: 895 Nm bij 4.400 toeren.
Deze waanzin vindt zijn weg naar allevier de wielen via een sequentiële zesbak met flippertjes. Het schijnt dat de Fiesta van 0 naar 60 mijl per uur (96 km/u) gaat in slechts 2 seconden. Ken’s oude Subaru WRX deed het in 3 seconden. Over de setup van een dergelijke ‘gymkhana’-auto zegt hij: ‘De auto moet natuurlijk over een flinke dot vermogen beschikken, maar vooral moet hij op asfalt aanvoelen alsof hij op gravel rijdt. Hij moet vlot reageren maar weinig grip hebben, en toch volledig controleerbaar zijn. Het is een nauwkeurige balans.’
Ergens deze zomer kunnen we de Fiesta in Block’s nieuwe video, Gymkhana Three, in actie zien.


De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Driften met de Subaru Family Huckster met Travis Pastrana als bijrijder

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Travis Pastrana geeft rijles in de Subaru Family Huckster: zo rij je Gymkhana

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Je kunt nu wielen uit de Gymkhana-video’s van Ken Block kopen voor het goede doel

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Dochter van Ken Block rijdt Audi S1 Hoonitron van haar vader

De nieuwe Gymkhana is hier, de laatste met Ken Block achter het stuur

Dochter van Ken Block tekent bij Williams voor F1 Academy in 2024

Trailer: Ken Block had nog één Gymkhana opgenomen, en die komt binnenkort uit

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
