Goed, in Rio de Janeiro mag dan niet alles helemaal volgens plan verlopen (…), in Zweden is oranje kennelijk nog steeds een winnende kleur. Anders had deze nieuwe, 1.340 pk sterke Koenigsegg Agera XS er wel anders uitgezien.

En tsjonge, wat is deze Koenigsegg oranje! Het is dat er nog een strip ‘naakt’ koolstofvezel over de hele lengte van de auto loopt, anders had zelfs Wim-Lex waarschijnlijk schele koppijn aan deze kleur, Karrosserie Orange geheten, overgehouden. Het interieur is van zwart alcantara met, hoe kan het ook anders, knaloranje piping.

Bijzonder aan deze Koenigsegg Agera, die nota bene op verzoek van zijn nieuwe eigenaar XS is gedoopt, is dat het de eerste auto van de Zweedse hypercar-bouwer is die voor Amerika gehomologeerd is. Hij wordt dan ook binnenkort naar het Californische Monterey gevlogen. Daar doet hij eerst mee aan een nogal pretentieus autofestival, de Monterey Car Week.

Dus ik kan geen Koenigsegg Agera XS kopen?

Nou nee. Dit exemplaar is geheel volgens de wensen van de koper samengesteld (zou hij van Nederlandse afkomst zijn of zo? Of gewoon zijn fortuin in de sinaasappelen hebben gemaakt?). Wat onder meer ook betekent dat hij de grootste achtervleugel heeft die ooit op een Koenigsegg gemonteerd is. Vond ie leuk. En neem het hem eens kwalijk.

Voor de goede orde: deze oranje spierbundel is vooral een Agera RS (die een extreme versie was van de Agera R), die een aantal trekjes heeft meegekregen van de One:1. Het is dus bovenal een belachelijk sterke supercar, maar hij heeft wat dingetjes meegekregen die heel in de verte een zweem van comfort doen vermoeden. Zo kun je er zowaar wat bagage in kwijt, en voorziet hij in een heuse usb-aansluiting en Apple Carplay. Alsof je ooit boven het geluid van die krankzinnige motor uit zou komen.

Wat voor motor zit er in die Koenigsegg Agera XS dan?

Een biturbo V8, natuurlijk, van 5 liter inhoud. Hij is goed voor (hou je vast) 1.340 pk, en sprint naar 300 km/u in 14 seconden. Zes seconden later ram je door de 400 km/u-grens. Ten opzichte van de R beschikt de RS over een andere splitter voor, aerodynamische winglets aan de uiteinden van de neus, skirts, dynamische flaps aan de onderkant van de auto en een beweegbare achterspoiler die bij 250 km/u zo’n 450 kilo extra downforce genereert.

De Koenigsegg Agera XS weegt maar 1.394 kilo, wat betekent dat zijn pk/gewichtsverhouding bijna 1 op 1 is. Maar bovenal is deze Agera oranje. Ontzettend, winnend oranje.

 

Reacties

  • Ton heeft op 15 augustus 2016 geschreven:

    Eigenaar is Amerikaan. Hij bezit ook een Veneno en de Huayra Monza Lisa.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)