
Hoewel zeker niet iedereen overtuigd is van de zonneauto van Lightyear, heeft Koenigsegg wel oor naar de technologie. En het Zweedse merk weet wel het een en ander van revolutionaire techniek. Niet alleen investeert Koenigsegg in het Nederlandse bedrijf, ze gaan ook een samenwerking aan om techniek uit te wisselen.
Zoals Tesla al een paar keer bewees, is het enorm lastig om een nieuw automerk op te zetten. Hulp van oudgedienden is daarom waarschijnlijk zeer welkom. Lightyear-CEO Lex Hoefsloot zegt dan ook: ‘Ik ben enorm blij dat we beroep kunnen doen op tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van innovatieve auto’s.’
De Lightyear 0 gaat ondertussen in de herfst van dit jaar in productie. Deze rijdt 625 kilometer op één acculading en kan op een superzonnige dag nog eens 70 kilometer verder rijden met zonne-energie. De focus van deze samenwerking ligt ook op de opvolger van de eerste auto: ‘De technologieën van Koenigsegg zullen worden gebruikt om de energie-efficiëntie van Lightyears tweede model, de Lightyear 2, verder te verbeteren. De productie staat gepland voor eind 2024 of begin 2025.’
Koenigsegg wil ook technologie van Lightyear gebruiken
Maar blijkbaar wil Koenigsegg de techniek van de zonneauto ook gaan toepassen op zijn eigen modellen. Christian von Koenigsegg: ‘Lex en zijn team hebben transformatieve technologieën ontwikkeld en deze samenwerking met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten innovatief blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten.’
Koenigsegg is momenteel bezig met het opstarten van de productie van de Gemera. Deze vierzitter heeft een driecilinder met 600 pk én drie elektromotoren. In totaal is hij goed voor 1.730 pk. Waarschijnlijk gaan ze bij Koenigsegg niet terug naar de tekentafel om er nog wat zonnepanelen bij te zetten, maar wie weet komt er nog een tweede versie. Of anders kunnen ze de techniek gebruiken voor de volgende hybride hypercar (als die er komt).
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

Het Nederlandse wagenpark gaat waarschijnlijk nog ouder worden, en dat is alleen maar goed nieuws

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Een van de leukste ‘automerken’ van Nederland is failliet, dus jij kunt nu voor een prikkie je slag slaan

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter
