
Hoewel zeker niet iedereen overtuigd is van de zonneauto van Lightyear, heeft Koenigsegg wel oor naar de technologie. En het Zweedse merk weet wel het een en ander van revolutionaire techniek. Niet alleen investeert Koenigsegg in het Nederlandse bedrijf, ze gaan ook een samenwerking aan om techniek uit te wisselen.
Zoals Tesla al een paar keer bewees, is het enorm lastig om een nieuw automerk op te zetten. Hulp van oudgedienden is daarom waarschijnlijk zeer welkom. Lightyear-CEO Lex Hoefsloot zegt dan ook: ‘Ik ben enorm blij dat we beroep kunnen doen op tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van innovatieve auto’s.’
De Lightyear 0 gaat ondertussen in de herfst van dit jaar in productie. Deze rijdt 625 kilometer op één acculading en kan op een superzonnige dag nog eens 70 kilometer verder rijden met zonne-energie. De focus van deze samenwerking ligt ook op de opvolger van de eerste auto: ‘De technologieën van Koenigsegg zullen worden gebruikt om de energie-efficiëntie van Lightyears tweede model, de Lightyear 2, verder te verbeteren. De productie staat gepland voor eind 2024 of begin 2025.’
Koenigsegg wil ook technologie van Lightyear gebruiken
Maar blijkbaar wil Koenigsegg de techniek van de zonneauto ook gaan toepassen op zijn eigen modellen. Christian von Koenigsegg: ‘Lex en zijn team hebben transformatieve technologieën ontwikkeld en deze samenwerking met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten innovatief blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten.’
Koenigsegg is momenteel bezig met het opstarten van de productie van de Gemera. Deze vierzitter heeft een driecilinder met 600 pk én drie elektromotoren. In totaal is hij goed voor 1.730 pk. Waarschijnlijk gaan ze bij Koenigsegg niet terug naar de tekentafel om er nog wat zonnepanelen bij te zetten, maar wie weet komt er nog een tweede versie. Of anders kunnen ze de techniek gebruiken voor de volgende hybride hypercar (als die er komt).
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Vaarwel, diesel: er rijden nu al bijna meer elektrische auto’s in Nederland dan dieselauto’s

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)
