
Hoewel zeker niet iedereen overtuigd is van de zonneauto van Lightyear, heeft Koenigsegg wel oor naar de technologie. En het Zweedse merk weet wel het een en ander van revolutionaire techniek. Niet alleen investeert Koenigsegg in het Nederlandse bedrijf, ze gaan ook een samenwerking aan om techniek uit te wisselen.
Zoals Tesla al een paar keer bewees, is het enorm lastig om een nieuw automerk op te zetten. Hulp van oudgedienden is daarom waarschijnlijk zeer welkom. Lightyear-CEO Lex Hoefsloot zegt dan ook: ‘Ik ben enorm blij dat we beroep kunnen doen op tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en bouwen van innovatieve auto’s.’
De Lightyear 0 gaat ondertussen in de herfst van dit jaar in productie. Deze rijdt 625 kilometer op één acculading en kan op een superzonnige dag nog eens 70 kilometer verder rijden met zonne-energie. De focus van deze samenwerking ligt ook op de opvolger van de eerste auto: ‘De technologieën van Koenigsegg zullen worden gebruikt om de energie-efficiëntie van Lightyears tweede model, de Lightyear 2, verder te verbeteren. De productie staat gepland voor eind 2024 of begin 2025.’
Koenigsegg wil ook technologie van Lightyear gebruiken
Maar blijkbaar wil Koenigsegg de techniek van de zonneauto ook gaan toepassen op zijn eigen modellen. Christian von Koenigsegg: ‘Lex en zijn team hebben transformatieve technologieën ontwikkeld en deze samenwerking met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten innovatief blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten.’
Koenigsegg is momenteel bezig met het opstarten van de productie van de Gemera. Deze vierzitter heeft een driecilinder met 600 pk én drie elektromotoren. In totaal is hij goed voor 1.730 pk. Waarschijnlijk gaan ze bij Koenigsegg niet terug naar de tekentafel om er nog wat zonnepanelen bij te zetten, maar wie weet komt er nog een tweede versie. Of anders kunnen ze de techniek gebruiken voor de volgende hybride hypercar (als die er komt).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Je kunt toch een Nederlandse Lightyear 0 kopen, zelfs deze maand al

Lightyear haalt 8 miljoen euro op en maakt doorstart voor productie tweede auto

Nog meer slecht nieuws voor Lightyear: Dochterbedrijf is failliet verklaard

Lightyear stopt met productie zonneauto, vraagt uitstel betaling aan voor dochteronderneming

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Lightyear krijgt miljoeneninvestering, maar dat is geen goed nieuws voor de zonneauto

Lightyear kan geen investeerders vinden, goedkopere zonneauto ook geschrapt

Het Nederlandse Lightyear ziet een samenwerking met Tesla wel zitten

De (onbruikbare) auto’s van Lightyear brachten nog best veel geld op

Je kunt nu de zonneauto’s van Lightyear kopen (voor een prikkie?)

Bijna 100 bruggen en viaducten in Nederland hebben een constructiefout, en die is lichtelijk gênant

Als je deze stad zonder vergunning binnenrijdt, krijg je automatisch een boete van 120 euro

Grand Prix van Nederland stopt ermee, F1 gaat weg uit Zandvoort

Deze briljante auto met gepeperde Audi-vijfcilinder is nog best zuinig ook

Deze flexflitspaal in Nederland draait overuren, let hier dus op je snelheid

Snik: het Nederlandse Carver vraagt faillissement aan

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
