Ziet er goed uit, niet? Deze volledig uit koolstofvezel opgetrokken BMW M4 is voor het Nederlandse JR Motorsport. Het is een reservekoets voor de drie BMW M4’s die ze al hebben staan – als je het tenminste nog een M4 kunt noemen. De BMW M4’s zijn namelijk silhouetraceauto’s. Net als bij DTM-auto’s is de vorm herkenbaar als de straatauto waarnaar ze gemodelleerd zijn, maar onderhuids is er eigenlijk maar weinig hetzelfde als bij de APK-plichtige voertuigen. Sterker nog: de raceauto’s begonnen hun leven als een M3 van de E92-generatie en gebruiken de atmosferische zes-in-lijn van de E46-generatie BMW M3. Een bijzondere, maar uitstekende combinatie. En de technische constructie? Schrik niet: de motor ligt achter de bestuurder in het midden van de auto.

JR Motorsport maakte de carrosserie van metaal en verscheepte deze naar Racetech Composites in Litouwen, die er vervolgens een koolstofvezel body van maakten. Raceautobouwer Oreca leverde een buizenframe voor de koolstofvezel BMW M4 om alles passend te maken. Het eindproduct weegt ongeveer 1.000 kilo en de coureur mag 500 pk in bedwang houden. JR Motorsport racet al sinds 2014 met de auto’s in deze vorm. Porsche kwam met de 991-generatie van hun 911-racer en die was opperdominant. BMW zette destijds vol in op de M6 GT3 en die voldeed niet aan de wensen. Dus besloten ze bij JR Motorsport hun eigen auto te bouwen.

Kan ik er een kopen?

Alles is te koop voor het juiste geld, ook bij JR Motorsport. Het probleem is alleen dat de koets voor geen meter gaat passen op een reguliere BMW M4. Dus als je jouw straatauto wat kilootjes lichter wilt maken, dan zul je iets anders  moeten bedenken. Je partner thuislaten, bijvoorbeeld. Mocht je een BMW M3 van de E46-generatie hebben staan, dan heeft JR Motorsport overigens wel wat geschikte koolstofvezel delen liggen, zo laten ze aan TopGear weten. Hieronder zie je de racer in actie. Zet het volume maar even goed hoog. Dit jaar staan de auto’s aan de start van een aantal lange-afstandsraces, waaronder de Aurum 1.006-kilometer op het Palanga Circuit in Litouwen.

De koolstofvezel BMW M4 in actie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)