Lamborghini Aventador SV Roadster

Haha, alsof hier nog woorden bij nodig zijn. Nou, vooruit. Kijk je naar bovenstaande plaatjes, dan zie je a) dat Lamborghini nog steeds heerlijke cartooneske creaties neer kan zetten, en b) dat ze in dit geval heel erg blauw zijn.

Dit is de dakloze editie van de Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce. Hij krijgt de 6,5-liter V12 mee die we al kennen uit de, ahem, 'gewone' Aventador Roadster, maar dan met dezelfde behandeling die ook de dichte Superveloce krijgt. Zo hoest de twaalfcilinder in dit geval geen 700, maar 750 pk op – bij 8.400 toeren per minuut.

De Superveloce Roadster weegt 1.575 kilo, wat 50 kilo minder is dan de standaard Roadster, maar ook 50 kilo méér dan de Superveloce coupé. Dat betekent dat de 0-naar-100-tijd lichtjes te lijden heeft gehad, met de nadruk op lichtjes: de SV doet het in 2,8 seconden, deze SV Roadster in 2,9 seconden. Ach, daar kunnen we mee leven. Zeker omdat de topsnelheid van 'meer dan 350 km/u' ook voor deze versie geldt en omdat de herrie die daarbij geproduceerd wordt in de Roadster des te beter te horen zal zijn.

Uiteraard is ook de Superveloce Roadster uitvoerig geoptimaliseerd in de windtunnel en beschikt ie over dezelfde gemakkelijk uitneembare dakpanelen (6 kilo per stuk) als de standaard Roadster. Normaal gezien zijn deze matzwart, maar je kunt ook kiezen voor mat koolstofvezel of de carrosseriekleur. Meerdere antwoorden zijn correct.

De achterruit is met een druk op te knop omhoog of omlaag te schuiven, maar we gokken dat je 'm toch vooral veel omlaag zult houden. Vanwege dat geluid en zo. Verder zien we dezelfde aerodynamische extraatjes als de SV coupé: een aangepaste splitter, gapende luchtinlaten met insectverpulverend kippengaas, en natuurlijk die enorme achterspoiler. Die zorgt voor vele bakken downforce, maar bovendien ziet het er ongelooflijk bruut uit.

Het onderstel en het interieur zijn eender met die van de dichte SV, en dat betekent adaptieve dempers en Direct Steer, heel veel alcantara, koolstofvezel kuipstoeltjes uit één stuk, minder geluidsisolatie en veel knopjes. Je kunt kiezen uit vijf verschillende interieurkleuren, maar als je dat wat magertjes vindt, kun je altijd nog gebruik maken van Lambo's exclusieve en navenant geprijsde Ad Personam-personalisatieprogramma.

De prijs voor dit hemelse apparaat? Die is nog niet bekend, maar onze Britse collega's melden een bedrag van 350.000 pond (zo'n 490.000 euro) – even om je een idee te geven wat ie hier zal gaan kosten, met CO2-belastingen en zo. Lamborghini heeft bevestigd dat ze slechts 500 exemplaren zullen gaan maken, naast 600 dichte Superveloce's (die al uitverkocht zijn), en dat de eerste op z'n vroegst in de lente van 2016 uitgeleverd worden.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken