
Rationele redenen om een Lamborghini met handbak te willen, bestaan niet. Geen handbeweging is sneller dan de transmissie in een Huracán of Aventador. Goede redenen zijn er genoeg. Want niets siert het interieur van een Lambo beter dan een opengewerkt schakelpatroon op de middenconsole. De V12 tot de 9.000 toeren doortrekken en zelf schakelen, dat moet goed voelen.
Fantaseren mag, maar hou het ook vooral daarbij. Want een Lamborghini met handbak zal er niet meer komen. Het merk keek naar de opties voor zowel de Huracán als de Aventador en moest noodgedwongen de conclusie trekken dat de zelfroer-optie niet haalbaar is. De korte reden: het is te duur. Dat zegt Lambo-CEO Stefano Domenicali tegen Motor Trend.
De Huracán deelt veel onderdelen met de Audi R8, die ooit met een handbak leverbaar was. Technisch gezien zou de instap-supercar dus een handbak kunnen krijgen. Helaas zijn de kosten om de productie opnieuw te starten simpelweg te hoog om er ook nog een beetje aan te verdienen. Voor de Aventador en zijn V12 bestaat al geen handmatige transmissie meer.
Zelfs als de Huracán met een handbak 25.000 dollar méér zou kosten, zou de 5 miljoen dollar die 200 exemplaren zouden opleveren niet genoeg zijn. De ontwikkelingskosten voor een handbak in de Aventador zouden nog veel hoger liggen. In de opvolgers van deze modellen zijn hybride aandrijflijnen een grote waarschijnlijkheid, waardoor ook hier de kans verder afneemt.
Waarom gebruikt Porsche wel nog steeds een handbak?
De handbak in de Porsche 911 GT3 is een oude race-versnellingsbak. De transmissie is al jaren in productie en alle kosten voor het ontwikkelen en het gereedschap om de bak te bouwen, zijn al terugverdiend. Hierdoor kan Porsche de handbak tegen weinig extra kosten aanbieden.
Wil je toch een Lamborghini met een handbak? Ga dan op zoek naar een leuke Gallardo. Of zoek een zeer dappere tuner en breek het internet met de enige handgeschakelde Lamborghini Aventador SVJ ter wereld. Doe dan.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

fuck jou auto farrari is better
ik wil heb koopen voor 3milioen euro