
Rationele redenen om een Lamborghini met handbak te willen, bestaan niet. Geen handbeweging is sneller dan de transmissie in een Huracán of Aventador. Goede redenen zijn er genoeg. Want niets siert het interieur van een Lambo beter dan een opengewerkt schakelpatroon op de middenconsole. De V12 tot de 9.000 toeren doortrekken en zelf schakelen, dat moet goed voelen.
Fantaseren mag, maar hou het ook vooral daarbij. Want een Lamborghini met handbak zal er niet meer komen. Het merk keek naar de opties voor zowel de Huracán als de Aventador en moest noodgedwongen de conclusie trekken dat de zelfroer-optie niet haalbaar is. De korte reden: het is te duur. Dat zegt Lambo-CEO Stefano Domenicali tegen Motor Trend.
De Huracán deelt veel onderdelen met de Audi R8, die ooit met een handbak leverbaar was. Technisch gezien zou de instap-supercar dus een handbak kunnen krijgen. Helaas zijn de kosten om de productie opnieuw te starten simpelweg te hoog om er ook nog een beetje aan te verdienen. Voor de Aventador en zijn V12 bestaat al geen handmatige transmissie meer.
Zelfs als de Huracán met een handbak 25.000 dollar méér zou kosten, zou de 5 miljoen dollar die 200 exemplaren zouden opleveren niet genoeg zijn. De ontwikkelingskosten voor een handbak in de Aventador zouden nog veel hoger liggen. In de opvolgers van deze modellen zijn hybride aandrijflijnen een grote waarschijnlijkheid, waardoor ook hier de kans verder afneemt.
Waarom gebruikt Porsche wel nog steeds een handbak?
De handbak in de Porsche 911 GT3 is een oude race-versnellingsbak. De transmissie is al jaren in productie en alle kosten voor het ontwikkelen en het gereedschap om de bak te bouwen, zijn al terugverdiend. Hierdoor kan Porsche de handbak tegen weinig extra kosten aanbieden.
Wil je toch een Lamborghini met een handbak? Ga dan op zoek naar een leuke Gallardo. Of zoek een zeer dappere tuner en breek het internet met de enige handgeschakelde Lamborghini Aventador SVJ ter wereld. Doe dan.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

fuck jou auto farrari is better
ik wil heb koopen voor 3milioen euro