
Staat op jouw paspoort een datum van na 1988 of vóór 1979? Stop dan maar met lezen. Want de Lexus UX (Urban Explorer) ‘is ontwikkeld voor dertigers – man en vrouw – die op zoek zijn naar een behendige compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto.’
Ben je geboren in 1979? Zorg dan dat je er niet langer dan een jaar in rijdt. Hoe behendig is de Lexus UX dan? Goede vraag, jij dertiger die op zoek is naar een compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto. Nou, zijn premium-draaicirkel meet 10,4 meter. De kleinste in zijn klasse.
De Lexus UX is 4.495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter (inderdaad precies gelijk aan die van de, je raadde het al, Toyota C-HR). De grille meet 5 vierkante kilometer. Je koop hem als Lexus UX 250 h – een hybridevariant met 178 pk. Of een Lexus UX 200. Deze krijgt dezelfde 2,0-liter, maar dan zonder hybridespul.
Hoe zit het met die achterlichten?
Lexus noemt de lichtbak Aero Stabilising Blade Lights. Niet alleen zien ze er cool uit, ze helpen volgens Lexus met het stabiliseren van de auto door de wind langs de achterzijde van de auto te begeleiden. Vernuft. Aan het eind van het eerste kwartaal van volgend jaar verschijnt de Lexus UX in Nederland. De prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Lexus UX 250h F Sport

Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Lexus UX 250h (pre-productie)

Lexus UX (prototype): 1e rij-indruk

Lexus UX ’is net een hatchback’

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Met de elektrische Lexus RZ550e kun je handmatig schakelen

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’

Een gril van 5 vierkante kilometer. Whooooow!