Staat op jouw paspoort een datum van na 1988 of vóór 1979? Stop dan maar met lezen. Want de Lexus UX (Urban Explorer) ‘is ontwikkeld voor dertigers – man en vrouw – die op zoek zijn naar een behendige compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto.’
Ben je geboren in 1979? Zorg dan dat je er niet langer dan een jaar in rijdt. Hoe behendig is de Lexus UX dan? Goede vraag, jij dertiger die op zoek is naar een compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto. Nou, zijn premium-draaicirkel meet 10,4 meter. De kleinste in zijn klasse.
De Lexus UX is 4.495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter (inderdaad precies gelijk aan die van de, je raadde het al, Toyota C-HR). De grille meet 5 vierkante kilometer. Je koop hem als Lexus UX 250 h – een hybridevariant met 178 pk. Of een Lexus UX 200. Deze krijgt dezelfde 2,0-liter, maar dan zonder hybridespul.
Hoe zit het met die achterlichten?
Lexus noemt de lichtbak Aero Stabilising Blade Lights. Niet alleen zien ze er cool uit, ze helpen volgens Lexus met het stabiliseren van de auto door de wind langs de achterzijde van de auto te begeleiden. Vernuft. Aan het eind van het eerste kwartaal van volgend jaar verschijnt de Lexus UX in Nederland. De prijzen volgen later.
Frans heeft op 11 september 2018 geschreven:
Een gril van 5 vierkante kilometer. Whooooow!