
Staat op jouw paspoort een datum van na 1988 of vóór 1979? Stop dan maar met lezen. Want de Lexus UX (Urban Explorer) ‘is ontwikkeld voor dertigers – man en vrouw – die op zoek zijn naar een behendige compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto.’
Ben je geboren in 1979? Zorg dan dat je er niet langer dan een jaar in rijdt. Hoe behendig is de Lexus UX dan? Goede vraag, jij dertiger die op zoek is naar een compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto. Nou, zijn premium-draaicirkel meet 10,4 meter. De kleinste in zijn klasse.
De Lexus UX is 4.495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter (inderdaad precies gelijk aan die van de, je raadde het al, Toyota C-HR). De grille meet 5 vierkante kilometer. Je koop hem als Lexus UX 250 h – een hybridevariant met 178 pk. Of een Lexus UX 200. Deze krijgt dezelfde 2,0-liter, maar dan zonder hybridespul.
Hoe zit het met die achterlichten?
Lexus noemt de lichtbak Aero Stabilising Blade Lights. Niet alleen zien ze er cool uit, ze helpen volgens Lexus met het stabiliseren van de auto door de wind langs de achterzijde van de auto te begeleiden. Vernuft. Aan het eind van het eerste kwartaal van volgend jaar verschijnt de Lexus UX in Nederland. De prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Lexus UX 250h F Sport

Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Lexus UX 250h (pre-productie)

Lexus UX (prototype): 1e rij-indruk

Lexus UX ’is net een hatchback’

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Zo weet je alles over de F1-race in België in minder dan 120 seconden

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Een gril van 5 vierkante kilometer. Whooooow!