
Staat op jouw paspoort een datum van na 1988 of vóór 1979? Stop dan maar met lezen. Want de Lexus UX (Urban Explorer) ‘is ontwikkeld voor dertigers – man en vrouw – die op zoek zijn naar een behendige compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto.’
Ben je geboren in 1979? Zorg dan dat je er niet langer dan een jaar in rijdt. Hoe behendig is de Lexus UX dan? Goede vraag, jij dertiger die op zoek is naar een compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto. Nou, zijn premium-draaicirkel meet 10,4 meter. De kleinste in zijn klasse.
De Lexus UX is 4.495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter (inderdaad precies gelijk aan die van de, je raadde het al, Toyota C-HR). De grille meet 5 vierkante kilometer. Je koop hem als Lexus UX 250 h – een hybridevariant met 178 pk. Of een Lexus UX 200. Deze krijgt dezelfde 2,0-liter, maar dan zonder hybridespul.
Hoe zit het met die achterlichten?
Lexus noemt de lichtbak Aero Stabilising Blade Lights. Niet alleen zien ze er cool uit, ze helpen volgens Lexus met het stabiliseren van de auto door de wind langs de achterzijde van de auto te begeleiden. Vernuft. Aan het eind van het eerste kwartaal van volgend jaar verschijnt de Lexus UX in Nederland. De prijzen volgen later.
Meer van TopGear


Lexus UX 250h F Sport

Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Lexus UX 250h (pre-productie)

Lexus UX (prototype): 1e rij-indruk

Lexus UX ’is net een hatchback’

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Met de elektrische Lexus RZ550e kun je handmatig schakelen

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Je was waarschijnlijk vergeten dat deze heerlijke auto nog in productie is, maar helaas niet lang meer

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Een gril van 5 vierkante kilometer. Whooooow!