
Staat op jouw paspoort een datum van na 1988 of vóór 1979? Stop dan maar met lezen. Want de Lexus UX (Urban Explorer) ‘is ontwikkeld voor dertigers – man en vrouw – die op zoek zijn naar een behendige compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto.’
Ben je geboren in 1979? Zorg dan dat je er niet langer dan een jaar in rijdt. Hoe behendig is de Lexus UX dan? Goede vraag, jij dertiger die op zoek is naar een compacte crossover met de uitgebreide luxe en het hoge kwaliteitsgevoel van een premium auto. Nou, zijn premium-draaicirkel meet 10,4 meter. De kleinste in zijn klasse.
De Lexus UX is 4.495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter (inderdaad precies gelijk aan die van de, je raadde het al, Toyota C-HR). De grille meet 5 vierkante kilometer. Je koop hem als Lexus UX 250 h – een hybridevariant met 178 pk. Of een Lexus UX 200. Deze krijgt dezelfde 2,0-liter, maar dan zonder hybridespul.
Hoe zit het met die achterlichten?
Lexus noemt de lichtbak Aero Stabilising Blade Lights. Niet alleen zien ze er cool uit, ze helpen volgens Lexus met het stabiliseren van de auto door de wind langs de achterzijde van de auto te begeleiden. Vernuft. Aan het eind van het eerste kwartaal van volgend jaar verschijnt de Lexus UX in Nederland. De prijzen volgen later.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lexus UX 250h F Sport

Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Lexus UX 250h (pre-productie)

Lexus UX (prototype): 1e rij-indruk

Lexus UX ’is net een hatchback’

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Met de elektrische Lexus RZ550e kun je handmatig schakelen

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Je was waarschijnlijk vergeten dat deze heerlijke auto nog in productie is, maar helaas niet lang meer

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Mercedes-AMG A 45 krijgt driftmodus

Mercedes: ’onpopulaire niche-modellen gaan we schrappen’

De Ferrari Monza is duur en uitverkocht

Citroën: ’Vanaf 2025 zijn al onze auto’s elektrisch’

Mercedes-AMG A 35 is er door de RS 3

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Een gril van 5 vierkante kilometer. Whooooow!