
Mooi toch? Eerst willen we allemaal een crossover, dan bedenken we dat die hatchback die we vroeger hadden eigenlijk een stuk beter reed. Het gevolg: crossovers die rijden als hatchbacks. Lexus zag het en springt erop in. In Genève presenteren ze de nieuwe Lexus UX.
We zagen eerder al wat gelekte fotootjes langskomen, en dus is het uiterlijk geen verrassing meer. Ondanks z’n enorme snuit is de UX vrij compact en relatief soft gelijnd. Het lijkt wel alsof ze in Japan onze kritiek op hakbijlslachtoffer NX hebben gehoord. Waarmee we niet willen zeggen dat we de UX wél mooi vinden.
Negeer je even het roze leer – dat is niet makkelijk, we weten het – dan is het interieur eerst en vooral herkenbaar Lexus. Veel vormen, lagen en structuren, terwijl het toch een soort harmonieus geheel vormt. Er is een speciale stiktechniek voor het leer, en iets met We zien een digitaal tellerscherm en een breed infotainmentdisplay, dat je moet bedienen met de trackpad op de middenconsole. Een trucje dat wij na jaren nog niet vlekkeloos doorhebben (niemand eigenlijk, denken we).
‘De Lexus UX rijdt niet als een crossover’
Nog even terug naar die rijeigenschappen. De Lexus UX houdt in alles rekening met jouw stiekeme hatchbackwens. De zitpositie is lager, zodat je benen meer gestrekt zijn. Er zijn veel gewichtsbesparende materialen, waardoor de auto het laagste zwaartepunt in zijn klasse laat noteren. En ook de ophanging is erop gericht om rolneiging en andere crossover-achtige gedragingen tegen te werken.
De nieuwe Lexus komt er in eerste instantie als UX 200 (2,0-liter benzine) en UX 250h (met een nieuwe hybride aandrijflijn: 2,0-liter, 178 pk). Bij de laatste kun je kiezen uit voorwielaandrijving of E-Four. Dat is geen ‘echte’ vierwielaandrijving, maar je krijgt wel een elektromotortje op je achteras. De thermische efficiëntie van de nieuwe benzinemotor schijnt van grote klasse te zijn, en het hybride systeem ‘weet’ waar het het best en meest effectief kan bijladen (bijvoorbeeld als je van een heuvel af rijdt). De wielen worden altijd aangedreven via een nieuwe Direct Shift CVT-bak.
F Sport
Ook de F Sport-uitvoering heeft zijn weg naar de UX gevonden. Deze krijgt een andere grille mee, aangepaste bumpers, unieke 18-inch wielen en een sportonderstel. Je kunt zelfs kiezen voor dezelfde adaptieve ophanging die we kennen van de Lexus LC.
We gaan ervan uit dat we de nieuwe Lexus UX dit jaar nog op onze wegen mogen verwachten. Over precieze introductiedata en prijzen doet Lexus nog geen uitspraken.
Meer van TopGear


Lexus UX 250h F Sport

Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Lexus UX 250h (pre-productie)

Lexus UX (prototype): 1e rij-indruk

Lexus UX heeft een leeftijdslimiet

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
