
Mooi toch? Eerst willen we allemaal een crossover, dan bedenken we dat die hatchback die we vroeger hadden eigenlijk een stuk beter reed. Het gevolg: crossovers die rijden als hatchbacks. Lexus zag het en springt erop in. In Genève presenteren ze de nieuwe Lexus UX.
We zagen eerder al wat gelekte fotootjes langskomen, en dus is het uiterlijk geen verrassing meer. Ondanks z’n enorme snuit is de UX vrij compact en relatief soft gelijnd. Het lijkt wel alsof ze in Japan onze kritiek op hakbijlslachtoffer NX hebben gehoord. Waarmee we niet willen zeggen dat we de UX wél mooi vinden.
Negeer je even het roze leer – dat is niet makkelijk, we weten het – dan is het interieur eerst en vooral herkenbaar Lexus. Veel vormen, lagen en structuren, terwijl het toch een soort harmonieus geheel vormt. Er is een speciale stiktechniek voor het leer, en iets met We zien een digitaal tellerscherm en een breed infotainmentdisplay, dat je moet bedienen met de trackpad op de middenconsole. Een trucje dat wij na jaren nog niet vlekkeloos doorhebben (niemand eigenlijk, denken we).
‘De Lexus UX rijdt niet als een crossover’
Nog even terug naar die rijeigenschappen. De Lexus UX houdt in alles rekening met jouw stiekeme hatchbackwens. De zitpositie is lager, zodat je benen meer gestrekt zijn. Er zijn veel gewichtsbesparende materialen, waardoor de auto het laagste zwaartepunt in zijn klasse laat noteren. En ook de ophanging is erop gericht om rolneiging en andere crossover-achtige gedragingen tegen te werken.
De nieuwe Lexus komt er in eerste instantie als UX 200 (2,0-liter benzine) en UX 250h (met een nieuwe hybride aandrijflijn: 2,0-liter, 178 pk). Bij de laatste kun je kiezen uit voorwielaandrijving of E-Four. Dat is geen ‘echte’ vierwielaandrijving, maar je krijgt wel een elektromotortje op je achteras. De thermische efficiëntie van de nieuwe benzinemotor schijnt van grote klasse te zijn, en het hybride systeem ‘weet’ waar het het best en meest effectief kan bijladen (bijvoorbeeld als je van een heuvel af rijdt). De wielen worden altijd aangedreven via een nieuwe Direct Shift CVT-bak.
F Sport
Ook de F Sport-uitvoering heeft zijn weg naar de UX gevonden. Deze krijgt een andere grille mee, aangepaste bumpers, unieke 18-inch wielen en een sportonderstel. Je kunt zelfs kiezen voor dezelfde adaptieve ophanging die we kennen van de Lexus LC.
We gaan ervan uit dat we de nieuwe Lexus UX dit jaar nog op onze wegen mogen verwachten. Over precieze introductiedata en prijzen doet Lexus nog geen uitspraken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lexus UX 250h F Sport

Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Lexus UX 250h (pre-productie)

Lexus UX (prototype): 1e rij-indruk

Lexus UX heeft een leeftijdslimiet

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Je was waarschijnlijk vergeten dat deze heerlijke auto nog in productie is, maar helaas niet lang meer

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

De verstandigste auto ter wereld is nu nog beter geworden

Durf jij? Dit is de goedkoopste Lexus LFA ter wereld (en dat heeft een duidelijke reden)

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
